کتاب مقدس در مورد بشارت چه می‌گوید؟

کتاب مقدس در مورد بشارت چه می‌گوید؟
بشارت آموزش انجیل با هدف متقاعد کردن است، نه نشستن با یک دوست در یک رویداد بشارتی. اما اگر بعد از رویداد از فرصت استفاده کنید و بحثی در مورد انجیل را شروع کنید، در حال بشارت دادن هستید.

به طور خلاصه بگویم، بشارت آموزش یا موعظه انجیل با هدف متقاعد کردن است. من این تعریف را از دوم قرنتیان ۵: ۱۱ برداشت می‌کنم، جایی که پولس آنچه را که ما به عنوان سفیران برای مسیح انجام می‌دهیم، توصیف می‌کند.

معنای بشارت  (موعظه انجیل) در یک جمله

بشارت برای ایمان‌داران امر شده است، اما برای بسیاری، انجامش کاری ترسناک است. با این حال، از بشارت نباید ترسید، بلکه امتیازی است که باید پذیرفت. باز هم، بشارت واقعاً آموزش یا موعظه انجیل با هدف متقاعد کردن است. بنابراین وقتی با دوستی هنگام قهوه خوردن می‌نشینید و موضوع دین مطرح می‌شود، شما آنچه را که در مورد عیسی باور دارید توضیح می‌دهید با این هدف که آن‌ها ایمان بیاورند. این یعنی بشارت.

متأسفانه، آن‌قدر درک بد [و نامفهوم] از بشارت وجود دارد که به راحتی می‌تواند باعث سردرگمی گردد. بشارت دفاع کردن نیست – یعنی دفاع از ایمان مسیحی، به همان بزرگی که باید انجام شود نیست.

بشارت به اشتراک گذاشتن این نیست که شما چگونه به ایمان رسیده‌اید (مگر اینکه انجیل در جلو و مرکز باشد). این برنامه‌ای با سخنران بزرگی نیست که انجیل را توضیح می‌دهد – باز هم، این کار بدی برای انجام دادن نیست. من خودم در چنین رویدادهایی صحبت می‌کنم و فکر می‌کنم عالی است، اما در آن موقعیت تنها کسی که واقعاً بشارت می‌دهد سخنران است.

به یاد داشته باشید، بشارت آموزش انجیل با هدف متقاعد کردن است، نه نشستن با یک دوست در یک رویداد بشارتی. اما اگر بعد از رویداد از فرصت استفاده کنید و بحثی در مورد انجیل را شروع کنید، در حال بشارت دادن هستید.

وقتی می‌گویم بشارت چیزی است که باید پذیرفت، منظورم این است که ما امتیازی داریم که در نقشه خدا برای جهان مشارکت داشته باشیم.

اگر خدا می‌خواست، می‌توانست فرشتگان را بفرستد تا انجیل را به اشتراک بگذارند. آن‌ها بهتر از ما و بدون ترس کار خواهند کرد. اما به دلایلی خداوند ما را برای انجام آن انتخاب کرده است. حتی زمانی که او فرشتگان را برای شروع بشارت می‌فرستد، باز هم انجام آن بر عهده ماست.

به زمانی فکر کنید که فرشتگان در کتاب اعمال رسولان ملاقات بین کُرنِلیوس و پطرس را هماهنگ کردند تا پطرس بتواند پیام را برساند. (شرح این ملاقات در باب ۱۰ کتاب اعمال رسولان آمده است)

دلیل اهمیت بشارت برای زندگی روزمره چیست؟

بشارت (موعظه انجیل) به دلایل متعددی اهمیت دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهم نمود.

باعث تقویت ایمان ما می‌شود

حتی زمانی که مردم در به اشتراک گذاشتن انجیل به ایمان نمی‌رسند – هر چقدر هم که غم‌انگیز است – ما به یاد تبدیل خودمان می‌افتیم.

ما انجیل را به یاد می‌آوریم:  قدوسیت و محبت خدا، روش‌هایی که عیسی با قبول گناهِ ما بر روی صلیب به ما محبت کرده است، شادی رستاخیز، و این واقعیت که به دلایلی ما به میهمانی خدا دعوت شده‌ایم (همان‌طور که آیزاک واتس نوشته است) زمانی که بسیاری از افراد گرسنگی را انتخاب کردند.

می‌تواند باعث فرسودگی شود

در زندگی متوجه شده‌ام که وقتی انجیل را به اشتراک نمی‌گذارم، نزد انجیل فرسوده می‌شوم. این واقعاً یک حقیقت معنوی است که اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست می‌دهید. عیسی بهتر از این گفت: «زیرا به هر که دارد، بیشتر داده خواهد شد تا به‌ فراوانی داشته باشد؛ امّا آن که ندارد، همان که دارد نیز از او گرفته خواهد شد.» (متی  25: 29)

برای زندگی کلیسا قدرتمند است

ما در کلیسای خود یک دسترسی فعال به محوطه‌ای بزرگ داریم، و تقریباً هر هفته غسل تعمید وجود دارد. دانش‌آموزانی که اغلب از پیشینه‌های غیر مسیحی به ایمان رسیده‌اند، در مقابل جماعت می‌ایستند و در خصوصِ نحوه رسیدنشان به ایمان توضیح می‌دهند. اگرچه آن‌ها در تاریکی و شر فزاینده گرفتار شده بودند و به سمت ناامیدی و مرگ می‌رفتند، انجیل را از زبان یکی از خادمان دانشگاه یا هم دانشجو شنیدند و به سوی ایمان آمدند. همان‌طور که پولس می‌گوید، آن‌ها به مخلوقات جدیدی تبدیل شده‌اند. و توصیف شادی و نشاطی که این ایمان‌داران جدید برای کلیسا به ارمغان می‌آورند دشوار است.

مردم به سوی مسیح می‌آیند

مورد آخر و از همه بهتر، زمانی که ما پایدار باشیم، به مرورِ زمان شاهدِ آمدن مردم به سوی عیسی خواهیم بود. نود و نه درصد از تلاش‌های بشارتیم هیچ پیشرفتی نداشته است. گاه وسوسه می‌شوم که دلسرد شوم، اما از هر صد نفر یکی به ایمان می‌رسد – آن بره گمشده‌ای که پیدا می‌شود و نجات می‌یابد. دیدن کسانی که در تاریکی بوده‌اند و به سوی نور آمده‌اند، چه لذتی دارد.

چند آیا و عبارت مهم از کتاب مقدس در مورد بشارت

در ادامه چند عبارت مهم به همراه نظراتی را بیان خواهیم نمود که ممکن است برای شما مفید باشد:

اول پطرس ۳: ۱۵ «. . .  همواره آماده باشید تا هر کس دلیل امیدی را که در شماست بپرسد، او را پاسخ گویید»

ما باید زیر و بم انجیل را  بشناسیم . فقط یک طرح کلی انجیل را حفظ نکنید – خدا، انسان، مسیح، پاسخ (که بسیار مهم است) – بلکه بدانید که انجیل چیست. بتوانید بین انجیل و میوه انجیل تمایز قائل شوید.

دوم قرنتیان ۵: ۱۱ «. . . پس چون معنی ترس خداوند را می‌دانیم، می‌کوشیم مردمان را مُجاب کنیم.»

از انجیل بگویید. این یک پیام است، و بنابراین باید با کلمات ارتباط برقرار کند، نه فقط با زندگی شما.

رومیان ۱: ۱۶ «زیرا از انجیل سرافکنده نیستم، چرا که قدرت خداست برای نجات هر کس که ایمان آوَرَد…»

به انجیل اطمینان داشته باشید. به ارتباط فرهنگی اعتماد نکنید، به مهارت‌ها و ادراک خود و نحوه برقراری ارتباط اعتماد نکنید. فکر نکنید این کتاب عالی است که توسط افراد باهوش نوشته شده است. خود انجیل را به اشتراک بگذارید بدون در نظر گرفتن روش یا ارائه، قدرتمند است. اگر نمی‌توانید به انجیل کمک کنید، مانعی بر سر راه انجیل قرار ندهید، اما به یاد داشته باشید که ماهر نبودن از سکوت بهتر است.

افسسیان ۶: ۱۹ «برای من نیز دعا کنید، تا هرگاه دهان به سخن می‌گشایم، کلام به من عطا شود تا راز انجیل را دلیرانه اعلام کنم.»

با انجیل جسور و شفاف باشید. در به اشتراک گذاشتن انجیل ریسک کنید. عیسی را گرامی خواهد داشت.

رومیان ۱۰: ۱ «ای برادران، آرزوی قلبی و دعای من به درگاه خدا برای قوم اسرائیل این است که نجات یابند»

برای کسانی که شما می‌شناسید و آن‌ها عیسی را نمی‌شناسند دعا کنید.

سؤالات متداول درباره بشارت (موعظه انجیل)

سؤال: آیا حتی اگر عطیه‌ی بشارت را نداشته باشم، باید انجیل را به اشتراک بگذارم؟

پاسخ: عطیه‌ای از بشارت (موعظه انجیل) وجود دارد و ما باید قدردان کسانی باشیم که آن را دارند، اما همه ایمان‌داران دعوت شده‌اند که در ایمان خود پایدار باشند.

سؤال: وقتی که در مورد کتاب مقدس یا ایمان مسیحی اطلاعات کافی ندارم، چگونه می‌توانم بشارت دهم؟

پاسخ: در واقع، بهترین مبشرانی که من می‌شناسم، تازه ایمان‌داران هستند. آن‌ها چیز زیادی درباره الهیات نمی‌دانند، اما انجیل را می‌دانند و این چیزی است که شما باید بدانید. آن‌ها آن‌قدر عاشق عیسی و کاری هستند که او برای آن‌ها انجام داده است که گویی انجیل به تازگی منتشر شده است.

سؤال : می‌ترسم چیزهای اشتباهی بگویم. اگر اینکار را انجام دهم چکار کنم؟

پاسخ: خُب، ممکن است، اما یادت باشد، خدا با چوب کج مستقیم می‌زند. افراد بسیاری هستند که در مورد ایمان مسیحی چیزهای  ناقصی می‌گویند، اما خدا کسی است که با قلب مردم صحبت می‌کند. من در اینجا به بدعت نمی‌پردازم، بلکه فقط می‌گویم که ما قرار نیست همه چیز را همیشه درست کنیم. آنچه شما باید در مورد بشارت بدانید چیزی است که می‌توانید در یک دقیقه بگویید – این انجیل است.

سؤالاتی برای تأمل بیشتر

۱. آیا من متعهد شده‌ام که ایمانم را به اشتراک بگذارم؟ چرا و چرا نه؟

۲. چه حوزه‌هایی از انجیل را باید بیشتر مطالعه کنم؟

۳. چطور می‌توانم شخصی را پیدا کنم که مرا مسئول به اشتراک گذاشتن انجیل بداند؟

۴.آیا خدا کسی را در مسیر من قرار داده است که بتوانم درباره مسیح با او صحبت کنم؟

۵. پولس در اعمال ۲۰ می‌گوید که در اعلام اراده‌ی کامل خدا به شما کوتاهی نکرده‌ام. از چه راه‌هایی یا در چه شرایطی وسوسه می‌شوید که از بشارت (موعظه انجیل) دوری کنید؟

۶. کسی که بتوانم برای ایمان آوردنش دعا کنم کیست؟


نویسنده: جی. مک استایلز

جی. مک استایلز نویسنده کتاب ”بشارت: چگونه کل کلیسا از عیسی صحبت می‌کند.“ و کشیش کلیسایی در عراق است. او قبلاً به عنوان مدیر عامل شرکت Gulf Digital Solutions و دبیر کل انجمن دانشجویان مسیحی امارات متحده عربی (FOCUS) در امارات متحده عربی کار می‌کرد. او سال‌ها با انجمن مسیحی InterVarsity در ایالات متحده کار کرد.

او علاوه بر کتاب ”بشارت: چگونه کل کلیسا از عیسی صحبت می‌کند.“ مؤلف کتاب‌های نشانه‌های رسول و سخنان عیسی نیز هست.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید