چرا عیسی مسیح منحصر به فرد است؟

چرا عیسی مسیح منحصر به فرد است؟
کتاب مقدس چیزهای زیادی برای آموزش خوانندگانش در مورد اینکه چرا عیسی مسیح منحصر به فرد است دارد، که مقاله حاضر به چند مورد از این آموزش‌ها اشاره‌ای کوتاه خواهد داشت

در پاسخ به این سؤال که «چرا عیسی مسیح منحصر به فرد است؟» آنچه می‌پرسیم یکی از حیاتی‌ترین سؤالاتی است که هر کسی می‌تواند بپرسد، “برای نجات چه باید بکنم؟”

اول تیموتائوس ۱: ۱۵ حاوی یکی از مختصرترین و جامع‌ترین پاسخ‌ها به این سؤال است. این عبارت به خوانندگان کتاب مقدس کمک می‌کند تا دریابند که محور نجات گناهکاران این است که “مسیح عیسی به دنیا آمد تا گناهکاران را نجات دهد.”

پولس در مورد شخص عیسی از «انجام شده» و نه «انجام» استفاده می‌کند که اساسی است. عیسی می‌تواند تمام کارهایی را که انجام داد انجام دهد زیرا او همان است که هست.

منحصر به فرد بودن شخص عیسی اعتبار کار تمام شده عیسی را تضمین می‌کند.

اهمیت اینکه عیسی مسیح منحصر به فرد است

عیسی نه خودش را به عنوان یک غول چراغ جادو در بطری احضار کرد، و نه به عنوان یک معلم اخلاقی یا فیلسوف به دنیا آمد. همان‌طور که پولس در اول تیموتائوس ۱: ۱۵ می‌گوید، عیسی «به جهان آمد»، که نشان می‌دهد عیسی قبل از حضور به صورت کودک در این جهان، در قلمروی دیگر وجود داشته است.

همان‌طور که شواهد کتاب مقدس را گرد هم می‌آوریم تا عیسی را شناسایی کنیم، بهتر است به پاسخی که در the Westminster Shorter Catechism Answer 21 آمده است نگاهی بیندازیم.

در آن پاسخ مبتنی بر کتاب مقدس، اعتراف بزرگ به ما می‌گوید که «تنها نجات‌دهنده برگزیدگان خدا، خداوند عیسی مسیح است، که پسر ابدی خدا بود، انسان شد، و همین‌طور هم بود و هست، خدا و انسان در دو طبیعت مجزا، و یک شخص، تا ابد.»

این حقایق به خوانندگان درباره هویت عیسی می‌گوید، که در ابتدای هر انجیل روشن شده است. متی باب ۱ به خوانندگان کتاب مقدس در مورد پی بردن یوسف مبنی بر حامله بودن عروس آینده‌اش می‌گوید.

پس از اینکه او دعا کرد و فکر کرد که چه اقدامی باید انجام دهد، خداوند فرشته‌ای را فرستاد تا به او اطلاع دهد که مریم حامله است، نه به دلیل یک عمل غیراخلاقی با یک مرد، بلکه به دلیل تسلیم شدن او در برابر کار (عمل) خارق‌العاده روح القدس.

فرشته به یوسف خبر داد که مریم عیسی را به دنیا خواهد آورد که این نام به معنای “خداوند (یهوه) نجات دهنده من است.”

در همین فصل گفته شده است که مولود مریم باید «عمانوئیل» نامیده می‌شد که به معنای «خدا با ماست». کسی که توسط روح القدس آبستن شد و به عنوان یک انسان متولد شد، انسان- خدا، مسیح عیسی است.

عیسی کاملاً خود خداست با تمام جنبه‌ها و صفات خدای حقیقی، اما او نیز کاملاً انسان است. شخص منحصر به فردِ عیسی “انجام شدن” نجات از گناه و پیامدهای آن را به انجام می‌رساند.

اگر می‌خواهید «انجام شدن» نجات عیسی را بدانید، باید با عیسی که تنها از طرف خدا به عنوان نجات دهنده گناهکاران منصوب شده است، به طور نجات بخش مرتبط و متحد شوید (یوحنا ۱۴: ۶؛ اعمال رسولان ۴: ۱۲).

منحصر به فرد بودن عیسی مسیح در کتاب مقدس

کتاب مقدس چیزهای زیادی برای آموزش خوانندگانش در مورد منحصر به فرد بودن عیسی مسیح دارد، که در ادامه به برخی اشاره خواهیم نمود:

  • عیسی تنها پسر منحصر به فرد خدا است. (مزمور ۲: ۷، ۱۱-۱۲؛ یوحنا ۱: ۱۴؛ لوقا ۱: ۳۵).
  • عیسی ابدی است. او از ابدیت گذشته، در ابدیت حال وجود داشته است، و او برای تمام ابدیت در آینده وجود دارد (یوحنا ۱: ۱-۳؛ ۱۴؛ یوحنا ۸: ۵۸).
  • عیسی تنها کسی است که گناهان ما را به دوش کشید تا بتوانیم آمرزیده شویم و از گناهان خود نجات پیدا کنیم (اشعیا ۵۳؛ متی ۱: ۲۱؛ یوحنا ۱: ۲۹؛ اول پطرس ۲: ۲۴؛ اول قرنتیان ۱۵: ۱-۳ ).
  • عیسی تنها راه رسیدن به پدر است (یوحنا ۱۴: ۶؛ اعمال رسولان ۴: ۱۲؛ اول تیموتائوس ۲: ۱۵). هیچ راهی برای نجات جز از طریق عیسی وجود ندارد، زیرا او تنها [شخصِ] عادل است که عدالت کامل را با گناهان ما مبادله کرد (دوم قرنتیان ۵: ۲۱).
  • عیسی به تنهایی بر مرگش قدرت، و توانایی بازپس‌گیری زندگی‌اش را داشت (یوحنا ۲: ۱۹؛ ۱۰: ۱۷-۱۸).
  • رستاخیز جسمانی بود (لوقا ۲۴: ۳۹). رستاخیز او از مردگان، که دیگر هرگز نخواهد مُرد، او را به عنوان پسر منحصر به فرد خدا متمایز کرد (رومیان ۱: ۴).
  • عیسی، تنها، پرستش را به عنوان برابری با خدای پدر پذیرفت (یوحنا ۲۰: ۲۸-۲۹؛ فیلیپیان ۲: ۶).
  • خدا، پدر، بیان می‌کند که پسر باید همان‌گونه که مورد تکریم است، مورد تکریم قرار گیرد (یوحنا ۵: ۲۳).
  • عیسی این قدرت را دارد که به هر کسی که بخواهد زندگی بدهد (یوحنا ۵: ۲۱).
  • پدر تمام داوری را به عیسی سپرده است (یوحنا ۵: ۲۲).
  • عیسی با پدر بود و مستقیماً در آفرینش نقش داشت. به دست او، همه چیز با هم نگه داشته می‌شود (یوحنا ۱: ۱-۳؛ افسسیان ۳: ۹؛ کولسیان ۱: ۱۷؛ عبرانیان ۱: ۸-۱۰).
  • عیسی در پایان این عصر حاضر، بر جهان حکومت خواهد کرد (اشعیا ۹: ۶-۷؛ دانیال ۲: ۳۵، ۴۴؛ عبرانیان ۱: ۸؛ مکاشفه ۱۹: ۱۱-۱۶).
  • عیسی از باکره متولد شد و توسط روح القدس آبستن شد. طبیعت گناهی که از آدم به ارث رسیده است ژنتیکی است. عیسی پدر انسانی نداشت و بدون طبیعت گناه به دنیا آمد (اشعیا ۷: ۱۴؛ متی ۱: ۲۰-۲۳؛ لوقا ۱: ۳۰-۳۵).
  • عیسی نشان داد که او دارای صفات خداست، مانند قدرت بخشش گناهان و شفای بیماران (متی ۹: ۱-۷)، آرام کردن بادها و دریاها (مرقس ۴: ۳۷-۴۱)، شناخت انسان و آشناییِ کامل با انسان (مزمور ۱۳۹؛ یوحنا ۱: ۴۶-۵۰؛ ۲: ۲۳-۲۵)، و زنده کردن مردگان (یوحنا ۱۱؛ لوقا ۷: ۱۲-۱۵؛ ۸: ۴۱-۵۵).
  • پیشگویی‌های مربوط به تولد، زندگی، رستاخیز، شخص و هدف عیسی، همگی توسط او و نه کس  دیگری محقق شد(اشعیا ۷: ۱۴؛ ۹: ۶-۷؛ اشعیا ۵۳؛ مزمور ۱۶: ۱۰؛ مزمور ۲۲؛ میکاه ۵: ۲ ؛ زکریا ۱۱: ۱۲-۱۳؛ ۱۳: ۷).

بدعت در کولس و پاسخ پولس به آن

در کولسیان، پولس مجبور بود با تعالیم نادرستی که به عنوان «بدعت کولسیایی» شناخته می‌شود، برخورد کند. این بدعت ترکیبی از عناصر یهودی آمیخته با اعمال عرفانی بود که همگی به گنوسیسم مرتبط بودند.

حامیان گنوسی توانسته بودند با آموزش به مسیحیانی که دانش خاصی را توسط عیسی یا رسولان دریافت نکرده بودند، به کلیسای کولس نفوذ کنند. پولس [رساله] کولسیان را نوشت تا از افتادن مسیحیان کولسیایی و هر مسیحی امروزی در [دام] این تعالیم جلوگیری کند.

محوریت مسیح

محور استدلال پولس در کولسیان این است که مسیحیان، در مسیح هر آنچه که بدان نیازمندند را دارند: تمامیت، پُری، کمال و رضایت در خدا. پاسخ پولس به معلمان دروغین این است که کفایتِ خداوند عیسی را برجسته کند.

استدلال او در شخص عیسی ارائه شده است. کولسیان ۱: ۱۵ به ما می‌گوید که عیسی «صورت خدای نادیده» است که به واسطه او و همه چیز برای او آفریده شد (کولسیان ۱: ۱۶). عیسی قبل از همه چیز است و در او همه چیز قوام دارد (کولسیان ۱: ۱۷).

عیسی نخست زاده از میان مردگان است که بر همه چیز ارجحیت دارد (کولسیان ۱: ۱۸). خدای پدر خشنود بود که در عیسی، تمام پُریِ خدا ساکن شود (کولسیان ۱: ۱۹).

خدا از طریق عیسی همه چیز را با خود آشتی خواهد داد (کولسیان ۱: ۲۰). در مسیح تمام کمال الوهیت ساکن است (کولسیان ۲: ۹).

همه کسانی که با عیسی متحد شده‌اند، قبلاً از خدای پدر، کمال، تمامیت و رضایت را دریافت کرده‌اند.

تمامیت دانش خدا در مسیح است، زیرا او راز خداست که تمام گنجینه‌های حکمت و معرفت در او نهفته است (کولسیان ۲: ۲-۳). تمام عیسی بی‌نهایت برتر از دانش ارائه شده توسط معلمان دروغین در کولسی است.

برتری مسیح

به گفته پولس، یکی از جذابیت‌های معلمان دروغین در کولسیان، تعلیم آن‌ها بود، «ارواح (قدرت‌های روحانی) ابتدایی دنیا» اشاره‌ای به موجودات فرشته‌ای که طبق آیین گنوسی بر سیارات و دیگر اجرام آسمانی تسلط داشتند و در کمال بین خدا به عنوان انسان به عنوان مراقبه کننده پر می‌کردند.

در پاسخ به این تعلیم، پولس تعلیم می‌دهد که الوهیت  با همه کمالش به صورت جسمانی در مسیح ساکن است (کولسیان ۲: ۸-۹). عیسی خود خداست که به عنوان خدا-انسان مجسم شده است، بنابراین نیازی به واسطه‌های فرشته برای رسیدن به خدا و کمال نیست.

در مسیح، قوم خدا هر آنچه که بدان نیازمندند را دارند، زیرا عیسی تمام چیزی است که آن‌ها نیاز دارند (کولسیان ۲: ۱۰). عیسی بر قدرت‌ها و حکومت‌هایی پیروز شد که طبق تعالیم گنوسی بر عناصر اساسی جهان تسلط داشتند (کولسیان ۲: ۱۵).

مسیحیان باید پرستش فرشتگان را رد کنند، زیرا چنین تعالیمی مبتنی بر توهم است (کولسیان ۲: ۱۸). در مسیح، مسیحیان برای «ارواح (قدرت‌های روحانی) ابتدایی دنیا» مرده‌اند (کولسیان ۲: ۲۰).

کفایت مسیح

پولس در کولسیان روشن می‌کند که سختگیری زاهدانه‌ای که معلمان گنوسی درخواست می‌کنند، قدرتی برای متوقف کردن احساسات جسمانی ندارد (کولسیان ۲: ۲۰-۲۳).

از طریق اتحاد با مسیح، در مرگ و رستاخیز او، مسیحیان می‌توانند بدن را هلاک کنند و برای خداوند زندگی کنند (کولسیان ۳: ۱-۱۷).

پولس در [رساله] کولسیان نیز به مسیحیان کمک می‌کند تا دریابند که عیسی برای برآوردن تمام نیازهای کسانی که به او تعلق دارند کفایت می‌کند.

عیسی عطش قوم خدا را برای کامل بودن، همراه با عمیق‌ترین اشتیاق ما به او، ارضا می‌کند.

مسیحیان به واسطه‌ی ارتباط روزانه با مسیح از طریق فیض، تمام نیازهای خود را ارضا می‌کنند. بنابراین، مسیحیان با رضایت در مسیح، در این جهان با قلبی سرشار از فداکاری و اشتیاق به خدا خدمت می‌کنند.

قلب شاد در مسیح به مسیحی قدرت می‌دهد تا بر گناه غلبه کرده و خود را وقف خدمت خداوند و نجات دهنده ما عیسی مسیح کند.

منبع: christianity.com

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16