پیشگویی های کتاب مقدس

پیشگویی های کتاب مقدس
بسیاری از پیشگویی های کتاب مقدس بر عیسی مسیح، زندگی او و نقش او در سرنوشت تمامی بشر متمرکز هستند.

خداوند برای تعلیم احکامش، هشدار نسبت به گناه و پیشگویی از وقایع آینده، پیامبران را فرامی‌خواند. کتاب مقدس پیشگویی‌های بسیاری را که پیش‌تر محقق شده‌اند و همچنین بسیاری از پیشگویی‌هایی را که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند، ثبت می‌کند. بسیاری از پیشگویی های کتاب مقدس بر عیسی مسیح، زندگی او و نقش او در سرنوشت تمامی بشر متمرکز هستند.
در این مقاله قصد داریم تا به بیان برخی از پیشگویی‌هایی که در کتاب مقدس ثبت شده است نگاهی بیندازیم و نکات مختصری را با شما به اشتراک بگذاریم.

هدف خدا از فراخواندن پیامبران چیست؟

خیلی مواقع یکی از سؤالاتی که ذهن هر انسانی (خواه ایمان‌دار و خواه غیر ایمان‌دار) را به خود مشغول می‌کند، این پرسش است که به‌راستی قصد خداوند از فرستادن پیامبران چه بوده است؟ یا به بیانی ساده، خداوند با فراخواندن پیامبران به دنبال چه هدفی بوده است؟

در ادامه و پیش از اینکه به بیان برخی از پیشگویی های کتاب مقدس بپردازیم، لازم است تا جهت درکی بهتر از این پیشگویی‌ها، به برخی از دلایلی که باعث گردیده است تا خداوند نسبت به فراخواندن پیامبران اقدام نماید نگاهی مختصر داشته باشیم.

شهادت پیامبر بر اراده خدا

کتاب مقدّس تعلیم می‌دهد: « به‌یقین خداوندگارْ یهوه کاری نمی‌کند مگر آنکه سِرّ خود را بر خدمتگزاران خویش انبیا مکشوف کرده باشد.» (عاموس ۳: ۷). این الگوی او از ابتدا بوده است: «چنانکه از دیرباز به زبان پیامبران مقدّس خود وعده فرموده بود » (لوقا ۱: ۷۰). از آنجایی که خداوند مایل است فرزندانش بیاموزند، رشد کنند و موفق شوند، از همین رو به واسطه‌ی پیامبرانش هشدارها، وحی‌ها و دستوراتی را به آن‌ها ارائه می‌کند.

پیامبران ما را برای آینده آماده می‌کنند

پیامبران می‌توانند حوادث مهمی را پیشگویی کنند تا به مردم هشدار دهند. توجه به سخنان انبیا می‌تواند به ما کمک کند تا برای آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد آماده شویم. وقتی می‌بینیم پیشگویی‌های خاصی به وقوع می‌پیوندند، می‌تواند به ما کمک کند ایمان خود را نسبت به کلام خدا تقویت کنیم. در کتاب مقدس، پیشگویی‌های بسیاری را که در تاریخ محقق شده‌اند و همچنین وحی‌هایی درباره وقایعی که هنوز در راه است را می‌خوانیم.

پیامبران به ما کمک می‌کنند شاد زندگی کنیم

کتاب مقدس به ما می‌آموزد که خداوند انبیا را فرامی‌خواند «تا مقدسین را برای کار خدمت آماده سازند، برای بنای بدن مسیح» (افسسیان ۴: ۱۲). پیامبران به ما می‌آموزند و به ما یادآوری می‌کنند که چگونه بهتر و در نهایت شادتر شویم.

پیشگویی های کتاب مقدس

نبوت‌های صورت گرفته در مورد عیسی

تولد عیسی

مدت‌ها قبل از تولد عیسی، انبیای باستان وقایع بسیاری را در رابطه با نقش و مأموریت او پیشگویی کردند. این پیشگویی‌ها با این هدف داده شد تا مردم هنگام آمدن عیسی مسیح، او را بشناسند و به او به‌عنوان نجات‌دهنده خود ایمان داشته باشند. اشعیا در عهد عتیق ۷۰۰ سال قبل از تولد عیسی می‌نویسد: «اینک باکره آبستن شده، پسری خواهد زاد و او را عمانوئیل نام خواهد نهاد.» (اشعیا ۷: ۱۴). او همچنین اعلام کرد: «زیرا که برای ما ولدی زاییده و پسری به ما بخشیده شد و سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر و خدای قدیر و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد. » (اشعیا ۹: ۶).

زندگی عیسی

سایر انبیای عهد عتیق زندگی عیسی را با جزئیات قابل‌توجهی پیشگویی کردند. میکاه می‌دانست که نجات‌دهنده در بیت لحم متولد خواهد شد (به میکاه ۵: ۲ مراجعه کنید). هوشع در خصوص ایامی صحبت کرد که عیسی در کودکی در مصر سپری می‌کرد (به هوشع ۱۱: ۱ مراجعه کنید). کتاب مزامیر در مورد چگونگی صحبت عیسی با مَثَل‌ها سخن می‌گوید و اینکه توسط قوم خود طرد می‌شود (مزمور ۶۹: ۸؛ ۷۸: ۲ را ببینید).

یکی دیگر از پیشگویی‌های زیبای اشعیا در مورد نقش و فداکاری عیسی صحبت می‌کند: «حال آنکه رنج‌های ما بود که او بر خود گرفت و دردهای ما بود که او حمل کرد، اما ما او را از جانب خدا مضروب، و از دست او مصدوم و مبتلا پنداشتیم. … حال آنکه به سبب نافرمانی‌های ما بدنش سوراخ شد، و به جهت تقصیرهای ما لِه گشت؛ تأدیبی که ما را سلامتی بخشید بر او آمد، و به زخم‌های او ما شفا می‌یابیم.» (اشعیا ۵۳: ۴-۵).

مرگ و رستاخیز عیسی

همه انبیای خدا در مورد عیسی شهادت داده‌اند. انبیای عهد عتیق وقایعی را توصیف کردند که صدها سال بعد رخ می‌داد. اشعیا پیشگویی کرد که چگونه عیسی مورد تمسخر قرار می‌گیرد، به او آب دهان می‌اندازند و ضربه می‌زنند (اشعیا ۵۰: ۶ را ببینید). زکریا نبی می‌دانست که عیسی مصلوب خواهد شد و با این حال برای دشمنانش دعا خواهد کرد (زکریا ۱۲: ۱۰ را ببینید). مهم‌تر از همه، انبیا در سراسر کتاب مقدس، پیام خدا را تعلیم دادند که عیسی مسیح رستاخیز خواهد داشت (اشعیا ۲۵: ۸ را ببینید) و به خاطر او ما نیز زنده خواهیم شد (اشعیا ۲۶: ۱۹؛ ایوب ۱۹: ۲۶ را ببینید).

برخی از پیشگویی های کتاب مقدس که پیش‌تر محقق شده‌اند

خروج بنی‌اسرائیل به رهبری موسی

موسی به فرعون هشدار داد که اگر بنی‌اسرائیل آزاد نشوند، مصریان به بیماری، طاعون و در نهایت مرگ پسران نخست‌ زاده‌شان مبتلا خواهند شد (خروج ۷- ۱۲ را ببینید). تمامی این پیشگویی‌ها تحقق یافت. فرعون به موسی گفت که با بنی‌اسرائیل مصر را ترک کند و موسی دریای سرخ را شکافت تا آن‌ها بتوانند به جای امن فرار کنند.

ویرانی اورشلیم

ارمیا نبی در عهد عتیق، نابودی اورشلیم را پیشگویی کرد (ارمیا ۲۵: ۲، ۹-۱۱ را ببینید). تاریخ ثبت می‌کند که بابلی‌ها به‌راستی اورشلیم را در سال ۵۸۷ قبل از میلاد ویران کردند.

ارتداد بزرگ

ارتداد دوره‌ای است که حجت خدا بر روی زمین یافت نمی‌شود. پس از رستاخیز عیسی و صعود به آسمان، شاگردانش می‌دانستند که او روزی همان‌طور که گفته بود باز خواهد گشت. با این حال، پولس رسول تعلیم داد کلیسایی که عیسی تأسیس کرد، قبل از آمدن دوباره مسیح از بین خواهد رفت: «مگذارید هیچ‌کس به هیچ طریقی شما را فریب دهد. زیرا تا نخست آن عِصیان واقع نشود و آن مرد بی‌دین که فرزند هلاکت است به ظهور نرسد، آن روز فرا نخواهد رسید» (دوم تسالونیکیان ۲: ۳). این ارتداد در قرن‌ها پس از مرگ یا کشته شدن رسولان اصلی عیسی که دارای مقام کشیشی او بودند، رخ داد.

پیشگویی های کتاب مقدس

برخی از پیشگویی های کتاب مقدس که هنوز محقق نشده‌اند

پادشاهی خدا زمین را پُر می‌کند

در حالی که استقرار پادشاهی عیسی مسیح بر روی زمین آغاز شده است، اما هنوز به پایان نرسیده است. دانیال در عهد عتیق نبوت کرد که پادشاهی خدا تا زمانی که «جهان را به‌ تمامی پُر سازد» رشد خواهد کرد و «تا به ابد استوار خواهد ماند» (دانیال ۲: ۳۵، ۴۴). خود عیسی پیشگویی کرد که «این بشارت پادشاهی در سرتاسر جهان اعلام خواهد شد » (متی ۲۴: ۱۴). برای تحقق آن پیشگویی و رساندن انجیل به تمام جهان، خداوند مبلغان را فرامی‌خواند.

جمع شدن اسرائیل

خداوند از طریق موسی به قوم اسرائیل هشدار داد که اگر به سخنان او توجه نکنند، « شما را در میان تمامی قوم‌ها، از یک کران زمین تا کران دیگر، پراکنده خواهد ساخت.» (تثنیه ۲۸: ۶۴). با این حال، خدا همچنین وعده داده است: «باقیماندگانِ گله‌ی خویش را از تمامی سرزمین‌هایی که ایشان را بدان رانده‌ام جمع خواهم کرد،» (ارمیا ۲۳: ۳). خدا فرزندان خود را با کمک اعضای کلیسا و مبلغینی که حقایقی را در مورد برنامه خدا به آن‌ها می‌آموزند گرد هم می‌آورد. وقتی مردم در کلیسای عیسی مسیح تعمید می‌یابند، بخشی از خاندان اسرائیل می‌شوند و از نظر روحانی جمع می‌شوند.

عیسی دوباره به زمین می‌آید

خدا فرشتگانی را نزد رسولان اصلی (حواریون) عیسی فرستاد تا اعلام کنند: «همین عیسی که از میان شما به آسمان برده شد، باز خواهد آمد، به همین‌گونه که دیدید به آسمان رفت.» (اعمال رسولان ۱: ۱۱). نجات‌دهنده روزی دوباره با قدرت و جلال خواهد آمد تا پادشاهی خود را اعلام و همه مردم را داوری کند. این روز به بازگشت ثانوی معروف است. پیامبران از ابتدا درباره آن صحبت کرده‌اند. در عهد عتیق، زکریا نبوت کرد که در آن روز «خداوند بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود. در آن روز خداوند یکی و نامش نیز یکی خواهد بود.» (زکریا ۱۴: ۹).

زمان دقیق آمدن عیسی نامعلوم است. عیسی گفت: «هیچ‌کس آن روز و ساعت را نمی‌داند جز پدر؛ حتی فرشتگان آسمان و پسر نیز از آن آگاه نیستند.» (متی ۲۴: ۳۶). اما ما از طریق پیامبران می‌دانیم که بازگشت عیسی نقطه اوج نقشه خدا خواهد بود و برای کسانی که منتظر او بوده‌اند شگفت‌انگیز خواهد بود. «تا به نام عیسی هر زانویی خم شود … و هر زبانی اقرار کند که عیسی مسیحْ ’خداوند‘ است برای جلال خدای پدر» (فیلیپیان ۲: ۱۰-۱۱). سپس، «خداوندگارْ یهوه اشک‌ها را از هر چهره خواهد زدود» (اشعیا ۲۵: ۸) و صالحان از پاداش ابدی خود برخوردار خواهند شد.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16