نشانه‌های تولد دوباره چیست؟

تولد دوباره - تولد تازه
تولد دوباره روحانی مانند کرمی است که دچار دگردیسی شده و از پیله به عنوان موجودی جدید بیرون می‌آید. نجات یک دگردیسی روحانی با پیامدهای اساسی است که زندگی ایمانداران را متحول می‌کند.

تولد دوباره روحانی (تولد تازه) زمانی اتفاق می‌افتد که شخص به مرگ و رستاخیز عیسی ایمان داشته باشد و بخشش گناه را از خداوند دریافت کند (اول پطرس ۱: ۳؛ اول یوحنا ۲: ۲). نجات حالت تولد دوباره است، همان‌طور که عیسی می‌گوید: «آمین، آمین، به تو می‌گویم، تا کسی از نو زاده نشود، نمی‌تواند پادشاهی خدا را ببیند.» (یوحنا ۳:۳).

تولد دوباره روحانی مانند کرمی است که دچار دگردیسی شده و از پیله به عنوان موجودی جدید بیرون می‌آید. نجات یک دگردیسی روحانی با پیامدهای اساسی است که زندگی ایمانداران را متحول می‌کند. هنگامی که کسی دوباره متولد می‌شود، خلقتی تازه در مسیح است (دوم قرنتیان ۵: ۱۷).

اما چگونه می‌توانیم بدانیم که از نظر روحانی دوباره متولد شده‌ایم؟ آیا تجربه خاصی وجود دارد که باید به دنبال آن باشیم؟ احساس خاصی که باید داشته باشیم؟ دلیل تولد جدید چیست؟

پولس اظهار می‌دارد که ما می‌توانیم و باید خودمان را در ایمان بیازماییم (دوم قرنتیان ۱۳: ۵). یوحنا می‌گوید که ما می‌توانیم بدانیم که حیات جاودانی داریم (اول یوحنا ۵: ۱۳). کلام خدا به ایمانداران اطمینان از نجات را می‌دهد و راهنمایی‌هایی در مورد اینکه چگونه می‌توانیم بدانیم دوباره متولد شده‌ایم ارائه می‌دهد.

برخی از نشانه‌های تولد دوباره (تولد تازه)

ایمان به عیسی مسیح

اگر به عیسی مسیح ایمان داشته باشید، می‌توانید بدانید که دوباره متولد شده‌اید. رومیان ۱۰: ۹-۱۱ می‌گوید: “که اگر به زبان خود اعتراف کنی «عیسی خداوند است» و در دل خود ایمان داشته باشی که خدا او را از مردگان برخیزانید، نجات خواهی یافت. زیرا در دل است که شخص ایمان می‌آورد و پارسا شمرده می‌شود، و با زبان است که اعتراف می‌کند و نجات می‌یابد. چنانکه کتاب می‌گوید: «هر که بر او توکل کند، سرافکنده نشود.»”

تنها شرط نجات، ایمان به کار مرگ و رستاخیز عیسی است (یوحنا ۶: ۲۹). هیچ چیز و هیچ کس دیگری نمی‌تواند نجات دهد، حتی اعمال خوب ما (اعمال رسولان ۴: ۱۲؛ افسسیان ۲: ۱-۱۰). هنگامی که شخصی با ایمان آوردن به عیسی نجات یافت، آنگاه می‌تواند از نجات اطمینان حاصل کند (یوحنا ۱۰: ۲۸). این وعده خداست.

ایمان داشتن به عیسی به معنای اعتماد به اوست. ما زمانی به عیسی ایمان می‌آوریم که:

  • تشخیص دهیم از خدا جدا شده‌ایم و خود نمی‌توانیم این جدایی را برطرف کنیم؛
  • درک کنیم که خدا تاوان گناهان ما را از طریق مرگ عیسی فراهم کرده است؛
  • هنگامی که با توبه و ایمان به او روی می‌آوریم.

ایمان به عیسی صرفاً تأیید عقلانی به حقایق وجود او، الوهیت او، مرگ او بر روی صلیب، یا رستاخیز جسمانی او نیست. در عوض، ایمان به عیسی یک اعتماد قلبی مبتنی بر این است که او همان چیزی است که می‌گوید، و او آنچه را که می‌گوید به انجام رسانده است. اعتقاد بر این است که نجات به وسیله فیض خداست؛ این اعتماد بر خداوندِ قیام کرده برای آن نجات است.

ثمرات روح

اگر ثمره روح را به ارمغان بیاورید، می‌توانید بدانید که دوباره متولد شده‌اید. غلاطیان ۵: ۲۲-۲۳ ویژگی‌هایی که ایمانداران در نتیجه تولد دوباره توسط روح القدس نشان خواهند داد را فهرست می‌کند: “محبت، شادی، آرامش، صبر، مهربانی، نیکویی، وفاداری، فروتنی و خویشتنداری است.” کار روح القدس در زندگی شما، گواهی تولد مجدد است، زیرا روح القدس در شما ساکن است (یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷؛ اول یوحنا ۴: ۱۳) و شما را نظارت می‌کند (رومیان ۸: ۹).

تغییر در سبک زندگی

یکی دیگر از نشانه‌هایی که از طریق آن می‌توانید دریابید که دوباره متولد شده‌اید، تغییر سبک زندگی است. مردم متوجه تغییر در زندگی پیرو مسیح خواهند شد، زیرا زندگی قبل از نجات با زندگی در مسیح متفاوت به نظر می‌رسد.

شخصی که توسط روح دوباره متولد شده‌ است دیگر تمایلی ندارد تا در گناه زندگی کند. فرزندان خدا تمایلی ندارند که از روی عادت و بدون پشیمانی در اعمال تاریکی شرکت کنند (افسسیان ۵: ۵-۸؛ اول تسالونیکیان ۵: ۵). در عوض، ایمانداران به دنبال الگو گرفتن از مسیح خواهند بود: “اگر دریافته‌اید که او پارساست، پس می‌دانید آن که پارسایی را به عمل می‌آورد، از او مولود شده است.” (اول یوحنا ۲: ۲۹).

البته، هیچ‌کس در این سوی آسمان کامل نیست، اما مسیحیان نجات یافته‌اند تا برای خداوند کارهای نیک انجام دهند، و این کارها یکی از شواهد تولد دوباره آن‌هاست (افسسیان ۲: ۱۰).

محبت به همسایه

اگر به همسایه خود محبت کنید، می‌توانید بفهمید که دوباره متولد شده‌اید. عیسی به شاگردانش گفت محبت است که آن‌ها را به عنوان پیروانش متمایز خواهد کرد (یوحنا ۱۳: ۳۴-۳۵).

داشتن محبت به هم ایمانان، نشانه یک فرد دوباره متولد شده است (اول یوحنا ۴: ۲۰). نشان دادن محبت به دیگران، از جمله به دشمنان خود (متی ۵: ۴۴؛ مرقس ۱۲: ۳۱)، ویژگی کسی است که دوباره متولد شده است.

بسیاری از ایمانداران می‌توانند لحظه‌ای از زمان را به یاد بیاورند که به عیسی ایمان آوردند، اما برای دیگران رسیدن به نقطه تولد دوباره ممکن است فرآیند پیچیده‌تر و طولانی‌تری بوده باشد.

صرف‌نظر از اینکه روز، ماه و سال نجاتمان را دقیقاً به خاطر می‌آوریم، می‌توانیم به دلیل اعتمادمان به عیسی و ادامه کار او در زندگی خود، مطمئن باشیم که تولد دوباره (تولد تازه) را دریافت کرده‌ایم. از آنجا که او هرگز تغییر نمی‌کند، می‌توان به عیسی به عنوان وسیله و تضمین نجات اعتماد کرد (عبرانیان ۱۳: ۸).

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید