عیسی مسیح کیست؟ آیا واقعاً وجود داشته است؟

عیسی مسیح کیست؟ آیا واقعاً وجود داشته است؟
با توجه به اینکه خدمت عیسی مسیح عمدتاً به یک منطقه نسبتاً بی‌اهمیت در گوشه کوچکی از امپراتوری روم محدود می‌شد، می‌توان اطلاعات جالب توجهی را درباره او از منابع تاریخی سکولار به دست آورد.

به طور معمول، وقتی این سؤال که «عیسی مسیح کیست و آیا واقعاً وجود داشته است؟» پرسیده می‌شود، کسی که این پرسش را مطرح می‌کند، “خارج از کتاب مقدس” است. این اندیشه برای ما پذیرفتنی نیست که کتاب مقدس را نمی‌توان منبعی برای اثبات وجود عیسی در نظر گرفت. عهد جدید شامل صدها اشاره به عیسی مسیح است.

کسانی هستند که تاریخ نگارش اناجیل را متعلق به قرن دوم پس از میلاد، بیش از ۱۰۰ سال پس از مرگ عیسی، می‌دانند. حتی اگر چنین بود (که ما قویاً با آن مخالفت می‌کنیم)، از نظر شواهد کهن، نوشته‌های کمتر از ۲۰۰ سال پس از وقوع حوادث، شواهد بسیار قابل اعتمادی به شمار می‌آیند.

علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق محققان (مسیحی و غیر مسیحی) اذعان می‌کنند که رساله‌های پولس (حداقل برخی از آن‌ها) در واقع توسط پولس در اواسط قرن اول پس از میلاد، کمتر از ۴۰ سال پس از مرگ عیسی مسیح نوشته شده است. از نظر شواهد نسخه‌های خطی باستانی، این مدرکی فوق‌العاده قوی دال بر وجود مردی به نام عیسی در اسرائیل در اوایل قرن اول پس از میلاد است.

همچنین حائز اهمیت است که بدانیم در سال ۷۰ پس از میلاد، رومیان به اورشلیم و غالباً به اسرائیل حمله و پس از ویران کردن آنجا، ساکنانش را سلاخی کردند. تمامی شهرها به معنای واقعی کلمه در آتش سوخت. پس نباید متعجب شد که بسیاری از شواهد مبنی بر وجود عیسی از بین رفت. بسیاری از شاهدان عینی عیسی کشته می‌شدند. این حقایق احتمالاً میزان شهادت شاهدان عینی بازمانده از عیسی را محدود می‌کند.

عیسی مسیح کیست؟ آیا واقعاً وجود داشته است؟

با توجه به اینکه خدمت عیسی مسیح عمدتاً به یک منطقه نسبتاً بی‌اهمیت در گوشه کوچکی از امپراتوری روم محدود می‌شد، می‌توان اطلاعات جالب توجهی را درباره او از منابع تاریخی سکولار به دست آورد، که در ادامه به برخی از مهم‌ترین شواهد تاریخی عیسی در این منابع اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

عیسی مسیح کیست؟ – تاسیتوس رومی (Roman Tacitus)

تاسیتوس رومی، مورخ قرن اول، که یکی از دقیق‌ترین مورخان دنیای باستان به شمار می‌رود، از «مسیحیان» خرافی (از Christus که به لاتین مسیح است) نام می‌برد که در زمان سلطنت تیبریوس تحت فرمان پونتیوس پیلاطس تحت جفا بودند. سوئتونیوس، منشی ارشد امپراتور هادریان، نوشت که مردی به نام کرستوس (یا مسیح) وجود داشت که در قرن اول زندگی می‌کرد (سالنامه ۱۵.۴۴).

عیسی مسیح کیست؟ – فلاویوس یوسفوس (Flavius Josephus)

فلاویوس یوسفوس مشهورترین مورخ یهودی است. او در آثار باستانی خود به یعقوب، «برادر عیسی که مسیح نامیده می‌شد» اشاره می‌کند.

یک آیه (بخش) بحث‌برانگیز وجود دارد (۱۸: ۳) که می‌گوید: «الان در این زمان عیسی، مردی حکیم بود، اگر جایز باشد که او را مرد (انسان) خطاب کنیم. زیرا او کسی بود که کارهای شگفت‌انگیزی انجام داد… او [مسیح] بود… او در روز سوم زنده بر آنان ظاهر شد، چنانکه انبیای الهی این و ده هزار چیز شگفت‌انگیز دیگر را درباره او پیشگویی کرده بودند.»

در یکی از روایت‌ها آمده است: «در این هنگام مرد حکیمی به نام عیسی بود. رفتار او نیکو و [او] به نیکوکاری معروف بود. افراد زیادی از یهودیان و سایر ملل شاگرد او شدند. پیلاطس او را به مصلوب شدن و مرگ محکوم کرد. اما آن‌هایی که شاگرد او شدند، شاگردی او را رها نکردند. آن‌ها گزارش دادند که او [عیسی مسیح] سه روز پس از مصلوب شدن بر آن‌ها ظاهر شد و او زنده است. پس شاید او همان مسیح بود که انبیا در مورد او شگفتی‌هایی نقل کرده‌اند.»

عیسی مسیح کیست؟ – جولیوس آفریکانوس (Julius Africanus)

جولیوس آفریکانوس از تالوسِ مورخ در بحثی درباره تاریکی که به دنبال مصلوب شدن مسیح رخ داد نقل قول می‌کند (نوشته‌های موجود، ۱۸).

عیسی مسیح کیست؟ – پلینی کوچک (Pliny the Younger)

پلینی کوچک (برادرزاده پلینی بزرگ)، در نامه ۱۰: ۹۶، اعمال پرستش اولیه مسیحیان را ثبت کرد؛ از جمله این واقعیت که مسیحیان عیسی را به عنوان خدا پرستش می‌کردند و بسیار اخلاق مند بودند، و او اشاره‌ای به جشن عشق (یک وعده غذایی مشترک) و عشای ربانی دارد.

عیسی مسیح کیست؟ – تلمود بابلی (The Babylonian Talmud )

تلمود بابلی (سنهدرین ۴۳ الف) مصلوب شدن عیسی در آستانه عید فصح و اتهامات علیه مسیح مبنی بر انجام سِحر و تشویق یهودیان به ارتداد را تأیید می‌کند.

عیسی مسیح کیست؟ – لوسیان شمش شادی (Lucian of Samosata)

لوسیان شمش شادی یک نویسنده یونانی قرن دوم بود که به پرستش عیسی توسط مسیحیان اشاره می‌کند. او بیان می‌کند که عیسی آموزه‌های جدیدی را معرفی کرد و به خاطر آن‌ها مصلوب شد.

لوسیان بیان می‌کند که، تعالیم عیسی شامل برادری ایمانداران، اهمیت تبدیل و اهمیت انکار خدایان دیگر است. او می‌گوید که مسیحیان بر اساس تعالیم عیسی زندگی می‌کردند و خود را جاودانه می‌پنداشتند و دیگران مسیحیان را با شاخصه‌هایی چون تحقیر مرگ و چشم‌پوشی از کالاهای مادی می‌شناختند.

عیسی مسیح کیست؟ – مارا بار سراپیون (Mara Bar Serapion)

مارا بار سراپیون (فیلسوف رواقی سریانی در استان رومی سوریه) تأیید می‌کند که عیسی مردی حکیم و با فضیلت بود، بسیاری او را پادشاه اسرائیل می‌دانستند، یهودیان او را به قتل رساندند، و پیروانش بر اساس تعالیم او زندگی می‌کردند.

همچنین ما تمام نوشته‌های گنوسی (انجیل حقیقت، آپوکریفون یوحنا، انجیل توما، رساله رستاخیز و غیره) را داریم که همگی از عیسی یاد می‌کنند.

در واقع، ما تقریباً می‌توانیم انجیل را صرفاً از منابع اولیه غیرمسیحی بازسازی کنیم:

عیسی مسیح (یوسفوس) نامیده شد، «جادو کرد»، اسرائیل را به آموزه‌های جدید هدایت کرد، و در عید فصح برای آن‌ها (تلمود بابلی) در یهودیه به دار آویخته شد. (تاسیتوس)، اما ادعا کرد که خداست و باز خواهد گشت (العازار)، که پیروانش باور داشتند و او را به عنوان خدا (پلینی کوچک) پرستش می‌کردند.

شواهد زیادی برای وجود عیسی مسیح، هم در تاریخ سکولار و هم در کتاب مقدس وجود دارد. شاید بزرگ‌ترین شواهد وجود عیسی این واقعیت باشد که به معنای واقعی کلمه هزاران مسیحی در قرن اول بعد از میلاد، از جمله دوازده حواری، مایل بودند جان خود را به عنوان شهید برای عیسی مسیح بدهند. مردم جان خود را برای چیزی که به درستیِ آن باور دارند می‌دهند، اما هیچ‌کس حاضر نیست برای چیزی که می‌داند دروغ است بمیرد.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید