عیسی مسیح کیست؟

عیسی خداست - عیسی مسیح کیست
یکی از پاسخ‌های قابل تأمل در خصوص این که «عیسی مسیح کیست؟» را سی. اس. لوئیس در کتاب معروف خود «مسیحیت ناب» به زیبایی مورد بحث قرار می‌دهد

عیسی مسیح کیست؟ – یکی از سؤالاتی که برخی مواقع از سوی افراد نسبتاً کمی مطرح می‌شود، این سؤال است که آیا عیسی مسیح وجود داشته است؟

اکثراً قبول دارند که عیسی واقعاً مردی بود که ۲۰۰۰ سال پیش در اسرائیل زندگی می‌کرد. موضوع با بحث در مورد هویت کامل عیسی آغاز می‌شود. تقریباً همه ادیان اصلی آموزش می‌دهند که عیسی یک پیامبر یا یک معلم خوب یا یک انسان خداپرست بود. اما کتاب مقدس به ما می‌گوید که عیسی به مراتب بیش از یک پیامبر، یک معلم خوب یا یک انسان خداپرست بود.

آیا عیسی مسیح معلم بزرگ اخلاق است؟

یکی از پاسخ‌های قابل تأمل در خصوص این که «عیسی مسیح کیست؟» را سی. اس. لوئیس در کتاب معروف خود «مسیحیت ناب» به زیبایی مورد بحث قرار می‌دهد و می‌نویسد:

“سعی من بر این است که مردم را از گفتن این جمله ابلهانه که برخی درباره عیسی می‌گویند بازدارم، اینکه می‌گویند: من حاضرم مسیح را به عنوان معلم بزرگ اخلاق بپذیرم، اما ادعای او مبنی بر خدا بودنش را نمی‌پذیرم.

این مطلبی است که باید از گفتن آن کاملاً پرهیز کرد. کسی که صرفاً انسان باشد و چیزهایی بگوید که عیسی گفت، نمی‌تواند معلم بزرگ اخلاق باشد. یا باید دیوانه و مجنون باشد- در حد کسی که عقلش پاره‌سنگ برمی‌دارد- و یا شیطانی که از جهنم سر برآورده است.

ما باید دست به انتخاب بزنیم، یا این مرد پسر خدا بود و هست، یا دیوانه و مجنون است. می‌توانیم او را ابله بخوانیم و بگوییم دهانش را ببندد، می‌توانیم بر او آب دهان بیندازیم، و او را همچون دیوی بپنداریم و بکشیم، و یا می‌توانیم بر پاهایش بیافتیم و او را سرور و خدا بخوانیم. اما به هیچ عنوان با بنده‌نوازی پوچ و بی‌معنا او را معلمی بزرگ و بشری نخوانیم. او چنین اجازه‌ای به ما نداده است و چنین قصدی نیز نداشته است.”

عیسی مسیح کیست؟

واقعاً ادعای عیسی مسیح در مورد خودش چیست؟ او خودش را چه کسی می‌داند؟ کتاب مقدس می‌گوید که او کیست؟

در پاسخ به چنین پرسش‌هایی پیش از هر چیزی باید گفت که او خدای جسمانی است.

عیسی در یوحنا ۱۰: ۳۰ گفت: “من و پدر یکی هستیم.” در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که این ادعای خدا بودن نیست. با این حال، به واکنش یهودیان به اظهارات او نگاه کنید. ما پیش‌تر در مقاله دیگر تحت عنوان “آیا عیسی خداست؟” به واکنش یهودیان در خصوص این ادعای عیسی پرداختیم.

یهودیان در واکنش به چنین ادعایی از سوی عیسی که در یوحنا ۱۰: ۳۰ به  اشاره شده است، سعی کردند او را سنگسار کنند «از آن رو که کفر می‌گویی، زیرا انسانی و خود را خدا می‌خوانی.» (یوحنا ۱۰: ۳۳).

یهودیان گفته عیسی را به عنوان ادعای خدا بودن درک کردند. در آیات بعدی، عیسی هرگز یهودیان را اصلاح  نمی‌کند و سعی نمی‌کند اظهارات خود را روشن کند. او هرگز نمی‌گوید: “من ادعا نکردم که خدا هستم.” وقتی عیسی گفت: «من و پدر یکی هستیم» (یوحنا ۱۰: ۳۰)، او واقعاً ادعای برابری با خدا داشت.

در یوحنا ۸: ۵۸ عیسی ادعا می‌کند که از قبل وجود دارد، یکی دیگر از صفات خدا: «آمین، آمین، به شما می‌گویم، پیش از آنکه ابراهیم باشد، من هستم!» در پاسخ به این گفته ، یهودیان دوباره سنگ برداشتند تا عیسی را سنگسار کنند(یوحنا ۸: ۵۹). عیسی در ادعای وجود از قبل، نامی را برای خدا به کار برد: من هستم (خروج ۳: ۱۴ را ببینید). یهودیان هویت عیسی را به عنوان خدای مجسم رد کردند، اما آن‌ها دقیقاً آنچه را که او می‌گفت فهمیدند.

دیگر سرنخ‌های کتاب مقدس مبنی بر اینکه عیسی، خدای مجسم است عبارت‌اند از یوحنا ۱: ۱ که می‌گوید: “کلمه خدا بود” همچنین یوحنا ۱: ۱۴ که می‌گوید: “کلمه جسم شد.”

تومای شاگرد به عیسی گفت: “خداوند من و خدای من” (یوحنا ۲۰: ۲۸)، عیسی گفته‌ی او را تصحیح نمی‌کند. پولس رسول، عیسی را به عنوان “خدای عظیم و نجات‌دهندۀ خویش عیسی مسیح ” توصیف می‌کند (تیتوس ۲: ۱۳). پطرس رسول نیز همین را می‌گوید و عیسی را “خدا و نجات‌دهندۀ ما عیسی مسیح” می‌خواند (دوم پطرس ۱:۱).

خدای پدر نیز بر هویت عیسی گواهی می‌دهد: “اما درباره پسر می‌گوید: «ای خدا، تخت سلطنت تو جاودانه است؛ عصای پادشاهی تو عصای عدل و انصاف است.»” (عبرانیان ۱: ۸؛ مزمور ۴۵: ۶). پیشگویی‌های عهد عتیق مانند اشعیا ۹: ۶ الوهیت مسیح را اعلام می‌کند: «زیرا که برای ما کودکی زاده و پسری به ما بخشیده شد؛ سلطنت بر دوش او خواهد بود و او ’مشاور شگفت‌انگیز‘ و ’خدای قدیر‘و ’پدر سرمدی‘ و ’سَرور صلح‘ خوانده خواهد شد.»

چرا مسئله هویت عیسی اهمیت دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است ذهن را به خود مشغول نماید، این است که چرا مسئله هویت عیسی تا این حد مهم است؟ چرا مهم است که عیسی خداست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه و به دور از هر گونه حاشیه پردازی به چنین پرسشی پاسخی مناسب بدهیم، می‌توان به ذکر چند دلیل اشاره نمود:

• همان‌طور که سی. اس. لوئیس  اشاره کرد، اگر عیسی خدا نیست، پس عیسی بدترینِ دروغ‌گوها و از هر نظر غیرقابل اعتماد است.

• اگر عیسی خدا نیست، رسولان نیز دروغ‌گو بوده‌اند.

• عیسی باید خدا می‌بود زیرا به مسیح وعده داده شده بود که «قدوس» باشد (اشعیا ۴۹: ۷). از آنجایی که هیچ کس روی زمین در برابر خدا عادل نیست (مزمور ۵۳: ۱؛ ۱۴۳: ۲)، خود خدا باید به عنوان یک انسان وارد جهان می‌شد.

• اگر عیسی خدا نبود، مرگ او برای پرداخت جریمه گناهان تمام جهان ناکافی بود (اول یوحنا ۲:۲). فقط خود خدا می‌تواند قربانی بی‌نهایت و با ارزش ابدی ارائه کند (رومیان ۵: ۸؛ دوم قرنتیان ۵: ۲۱).

• خدا تنها نجات دهنده است (هوشع ۱۳: ۴؛ رجوع کنید به اول تیموتائوس ۲: ۳). اگر قرار است عیسی نجات دهنده باشد، پس او باید خدا باشد.

عیسی مسیح کیست؟

عیسی باید هم خدا و هم انسان باشد. به عنوان خدا، عیسی  می‌توانست خشم خدا را برطرف کند. به عنوان یک انسان، عیسی توانایی مُردن را داشت. به عنوان انسان- خدا، عیسی  میانجی کامل بین آسمان و زمین است (اول تیموتائوس ۲: ۵).

نجات تنها از طریق ایمان به عیسی مسیح در دسترس است. همان‌طور که او اعلام کرد: «من راه و راستی و حیات هستم؛ هیچ‌کس جز به واسطۀ من، نزد پدر نمی‌آید.» (یوحنا ۱۴: ۶).

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16