عیسی مسیح سنگ زاویه است یعنی چه؟

عیسی مسیح سنگ زاویه
عیسی مسیح سنگ زاویه است یعنی اینکه او پایه، راهنمای سنجش و وعده خدا به خلقش است. او نوری است که هر گاه در تاریکی باشیم ما را به راه مستقیم هدایت می‌کند.

عیسی مسیح سنگ زاویه؟ – سنگ زاویه بخش مفیدی از ساختمان است، به ویژه در دوران باستان؛ زیرا به عنوان سنگ اصلی در گوشه‌ای از ساختمان قرار می‌گیرد تا راهنمای کارگران در مراحل سنگ‌تراشی باشد.

سنگ زاویه به عنوان پایه‌ای برای سایر چیدمان‌های بنایی عمل می‌کند و به همین دلیل است که این قطعه ساختمانی مهم‌ترین بخش روش‌های ساخت و ساز باستانی به شمار می‌آید. این باعث می‌شود تمام بخش‌های ساخت و ساز به درستی تراز و اندازه‌گیری شوند.

سنگ زاویه چیست؟

سنگ زاویه اغلب برای توصیف عیسی در کتاب مقدس به کار می‌رود و دلیل آن این است که عیسی پایه و اساس و مهم‌ترین بخش ساختمان کلیسای خود است.

مقاله حاضر قصد دارد به برخی از بخش‌های کتاب مقدس اشاره‌ای بسیار مختصر داشته باشد که در آن از عیسی به عنوان سنگ زاویه‌ یاد شده است.

اشعیا چه می‌گوید؟

در اشعیا ۲۸: ۱۶-۱۷، می‌توانیم بخوانیم که از مسیح به عنوان سنگ زاویه‌یاد می‌شود.

«پس خداوندگارْ یهوه چنین می‌گوید: اینک در صَهیون سنگ بنیادی می‌نهم، سنگ آزموده شده، و سنگ زاویۀ گران‌بها به جهت پی مستحکم؛ آن که توکل کند هراسان نخواهد شد. من انصاف را ریسمان اندازه‌گیری و عدالت را طراز خواهم ساخت.»

در این آیات، خدا با مردم یهودا صحبت می‌کرد و به آن‌ها قول می‌داد تا زمانی که به او اعتماد داشته باشند، پایه‌ای برای زندگی آن‌ها ایجاد کند. خدا در اینجا به عیسی، پسر یگانه‌اش، و وعده او مبنی بر دادن پسرش به عنوان پایه زندگی آن‌ها اشاره می‌کند.

او همچنین تأکید کرد که عیسی عدالت را برای عادلان به ارمغان خواهد آورد. این بدان معنی است که تا زمانی که ما از عیسی پیروی می‌کنیم، طرح زندگی ما درست می‌شود، دقیقا همانطور که یک سنگ زاویه در درست کردن مسیر یک سنگ‌تراشی ساختمانی مهم است.

پولس چه می‌گوید؟

در عهد جدید، مشهود است که از عیسی به عنوان سنگ زاویه‌یاد شده است، به ویژه در افسسیان ۲: ۱۹-۲۱، همانطور که پولس گفت:

«پس دیگر نه بیگانه و اجنبی، بلکه هموطن مقدسین و عضو خانوادۀ خدایید؛ و بر شالودۀ رسولان و انبیا بنا شده‌اید، که عیسی مسیح خودْ سنگ اصلی آن بناست در او تمامی این بنا به هم می‌پیوندد و به صورت معبدی مقدّس در خداوند بر پا می‌شود.»

در این متن، پولس می گوید که مسیح، سنگ زاویه اصلی و پایه اعضای کلیسای مسیح است. او به تنهایی به کل ساختمان کلیسا می پیوندد تا به یک معبد مقدس تبدیل شود.

او همچنین تأکید می‌کند افرادی که به مسیح ایمان دارند اکنون بخشی از شهروندی مسیحی هستند که مسیح، به عنوان سنگ زاویه آن، رهبری می‌کند. این بیانیه‌ی بسیار قدرتمند پولس به افسسیان است و همچنین در مسیحیان امروزی نیز طنین‌انداز است.

بخشی از ایمان مسیحی بودن به این معنی است که تمام زندگی خود را بر مسیح بگذاریم و او را سنگ زاویه خود قرار دهیم.

پطرس چه می‌گوید؟

در اول پطرس ۲: ۴-۶، از مسیح به عنوان سنگ زاویه برگزیده خدا برای تضمین یک وعده یاد می‌شود و اینکه کسانی که به مسیح اعتماد دارند هرگز شرمنده نخواهند شد.

«با نزدیک شدن به او، یعنی به آن سنگ زنده که آدمیان رد کرده‌اند امّا نزد خدا برگزیده و گران‌بهاست، شما نیز چون سنگهای زنده به صورت عمارتی روحانی بنا می‌شوید تا کاهنانی مقدّس باشید و به واسطۀ عیسی مسیح، قربانی‌های روحانی مقبول خدا را تقدیم کنید زیرا در کتب مقدّس آمده است که:

اینک در صَهیون سنگی می‌نهم، سنگ زاویۀ برگزیده و گران‌بها؛ آن که بر او توکّل کند سرافکنده نگردد.”»

همچنین در این آیه تأکید شده است که عیسی سنگ زنده است، یعنی او جدا از اینکه سنگ زاویه است، بنیادی زنده است. او ما، مردم برگزیده را درک می‌کند، زیرا در میان ما زندگی می‌کند.

در این دو آیه عهد جدید، ما مطمئن هستیم که خداوند پسرش عیسی را، به عنوان قولی که ما را هدایت می‌کند، داده‌ است و ما تا زمانی که از او پیروی می‌کنیم، بنیان محکمی داریم.

عیسی مسیح چگونه سنگ زاویه است؟

درست مانند یک سنگ زاویه واقعی، مسیح باید برای ما مسیحیان دنبال شود تا  در مسیر مستقیم زندگی کنیم. اگر از سنگ زاویه پیروی نشود، مسیر ساخت و ساز به زوال می‌انجامد.

به همین ترتیب، اگر از مسیح پیروی نکنیم، مسیر ما به نابودی ختم می‌شود و قطعاً به بیراهه خواهیم رفت.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ما از مسیح پیروی نمی‌کنیم، اما در هر صورت او هنوز سنگ زاویه‌ی زندگی ما است. این در مزمور ۱۱۸: ۲۲ نوشته شده است، «سنگی که معماران رد کردند، مهم‌ترین سنگ زاویه شده است.»

معنای این متن قصد بیان کردنِ این را دارد که حتی اگر عیسی را دائماً به عنوان سنگ زاویه خود نشناسیم، او در نهایت زندگی ما را روشن می‌کند و آشکار خواهد نمود که او هست. این محبت او به ماست. او همیشه به خاطر این که ما را دوست دارد، رحم نشان خواهد داد.

افرادی که در این دنیا به ما اهمیت می‌دهند، ظرفی خواهند بود که مسیح را سنگ زاویه خود بدانیم و در نهایت نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم که مسیح اساس زندگی ماست.

حقیقت همین است، و دلیل چنین حقیقتی دوباره، وعده خداست – که پایه و اساس زندگی ما را از طریق پسرش، عیسی، به ما بدهد.

عیسی مسیح سنگ زاویه است یعنی چه؟

عیسی مسیح به عنوان سنگ زاویه به این معناست که او پایه، راهنمای سنجش و وعده خدا به خلقش است. او نوری است که هر گاه در تاریکی باشیم ما را به راه مستقیم هدایت می‌کند.

او بنیادی است که ایمان ما و کلیسا را قوی‌تر خواهد کرد. او سنگی است که کلیسا را قادر می‌سازد علیرغم شرایطی که با آن روبرو هستیم، به مسیرش ادامه دهد و خدمت کند. عیسی مسیح سنگ زاویه، مهم‌ترین عنصر زندگی ماست.

اقتباس از: christianity.com

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید