صعود خداوند ما

صعود خداوند ما
مسئله‌ی صعود خداوند ما عیسی مسیح در اعمال رسولان باب 1، آیات 8 تا 11 تشریح شده است، و همچنین در اناجیل مرقس 16: 19 و لوقا 24: 50-53  نیز ذکر شده است.

تشریح صعود خداوند ما در آیات کتاب مقدس

«امّا چون روح‌القدس بر شما می‌آید، قدرت خواهید یافت و شاهدان من خواهید بود، در اورشلیم و تمامی یهودیّه و سامره و تا اقصای جهان.

و چون این را گفت، در حالی که ایشان می‌نگریستند، بالا برده شد و ابری او را از چشمان ایشان در ربود.

و چون به‌سوی آسمان چشم دوخته بودند، هنگامی که او می‌رفت، ناگاه دو مرد سفیدپوش نزد ایشان ایستاده،

گفتند: «ای مردان جلیلی چرا ایستاده، به‌سوی آسمان نگاه می‌کنید؟ همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد به همین طوری که او را به‌سوی آسمان روانه دیدید.»

اعمال رسولان ۱: ۸-۱۱

_______________________________________________________

مسئله‌ی صعود خداوند ما عیسی مسیح که در بالا  به آن اشاره شد، در اعمال رسولان باب ۱، آیات ۸ تا ۱۱ تشریح شده است، و همچنین در اناجیل مرقس ۱۶: ۱۹ و لوقا ۲۴: ۵۰-۵۳  نیز ذکر شده است.

عیسی به صعود خود در انجیل یوحنا اشاره می‌کند، آن هنگام که یوحنا از زبان عیسی مریم مجدلیه را مورد خطاب قرار می هد که:

«مرا لمس مکن، زیرا که هنوز نزد پدر خود بالا نرفته‌ام. امّا نزد برادران من رفته، به ایشان بگو که نزد پدر خود و پدر شما و خدای خود و خدای شما می‌روم.» (یوحنا ۲۰: ۱۷)

 مسیح قبل از عروج خود، چهل روز را صرف آموزش حواریون و شاگردان در مورد ملکوت خدا کرد (اعمال رسولان ۱: ۳). خداوند به آنها اطلاع داد که از روح القدس قدرت دریافت خواهند کرد تا شاهدان او تا انتهای زمین باشند (اعمال رسولان ۱: ۸). صعود در بیت عنیا در کوه زیتون رخ داد (لوقا ۱۹: ۲۹).

کار رستگاری مسیح، به عنوان راز عید پاک مسیح شناخته شد و اساساً با مصائب، مرگ، رستاخیز و عروجِ با شکوه او به بهشت ​​انجام شد. راز عید مسیح یک عمل برای نجات بشریت است، زیرا عیسی « به‌ سبب گناهان ما تسلیم گردید و به‌ سبب عادل شمرده شدنِ ما برخیزانیده شد.» (رومیان ۴:۲۵).

ظاهر شدن عیسی بر شاگردان پس از رستاخیز

عیسی مسیح به مدت چهل روز پس از رستاخیزش، چندین بار و در چندین مکان بر شاگردانش ظاهر شد. به عنوان مثال:

  • ابتدا بر مریم مجدلیه در اورشلیم ظاهر شد (متی ۲۸: ۹-۱۰، مرقس ۱۶: ۹، یوحنا ۲۰: ۱۴-۱۷)،
  • بر دو شاگرد در راه عموآس (لوقا ۲۴: ۱۳-۳۲)،
  • بر شمعون پطرس (لوقا ۲۴:۳۴، اول قرنتیان ۱۵: ۵)،
  • بر شاگردانش در عصر همان روز اول (یوحنا ۲۰: ۱۹)،
  • یک هفته بعد بر توما و شاگردان (یوحنا ۲۰: ۲۶)،
  •  بر یعقوب (اول قرنتیان ۱۵: ۷)،
  • بر پطرس و حواریون در جلیل ظاهر شد (متی ۲۸: ۱۶-۲۰، یوحنا ۲۱: ۱).
صعود خداوند ما

در همان زمان، مسیح عیسی حتی پس از صعودش به آسمان بر شاگردانش ظاهر شد. استیفان عیسی را پیش از شهادت دید که « بدست راست خدا ایستاده» (اعمال رسولان ۷: ۵۵). شائول در جاده دمشق تبدیل را تجربه کرد که نور درخشان، او را کور کرد و گفت: «من آن عیسی هستم که تو بدو جفا می‌کنی.» (اعمال رسولان ۹: ۳-۵).

خداوند عیسی به حنانیا در دمشق ظاهر شد و به او دستور داد که شائول طرسوسی را تعمید دهد (اعمال رسولان ۹: ۱۰-۱۹). ”روح عیسی“ پولس، سیلاس، تیموتائوس و لوقا را در دومین سفر تبلیغی به سمت تروآس، جایی که آنها سوار کشتی به مقدونیه شدند، یعنی اولین ورود مسیحیت به اروپا هدایت کرد(اعمال رسولان ۱۶: ۷-۱۰).

خداوند پس از تعمید کرسپس، رئیس کنیسه، به پولس اطمینان داد که در قرنتس بماند (اعمال رسولان ۱۸: ۹). عیسی در واقع در معبد اورشلیم بر پولس ظاهر شد (اعمال رسولان ۲۲: ۱۷-۱۸)! خداوند در اورشلیم در کنار پولس ایستاد و به او توصیه کرد که باید برای او در روم شهادت دهد (اعمال رسولان ۲۳: ۱۱).

آخرین حضور عیسی در کتاب مقدس، بر یوحنا در جزیره پاتموس در کتاب مکاشفه (۱: ۱۰-۱: ۲۰) بود.

صعود باشکوه او به معنای تکمیل دورانش بر روی زمین بود، که توسط کلیسا چهل روز پس از رستاخیز و ده روز قبل از پنطیکاست (پنتیکاست)، آمدن روح القدس جشن گرفته می شود. خداوندِ ما عیسی مسیح با این وعده به ما امید داد که « و آنگاه که رفتم و مکانی برای شما آماده کردم، باز می‌آیم و شما را نزد خود می‌برم، تا آنجا که من هستم شما نیز باشید.» (یوحنا ۱۴: ۳).

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16