زندگی مسیحی برای جوانان چگونه است؟

زندگی مسیحی برای جوانان چگونه است؟
جوانان باید یاد بگیرند که شور، احساسات جدید و امیال شدید را همان‌طور که در مرحله بزرگسالی هستند مدیریت کنند. موج‌های بیولوژیکی می‌تواند بسیار زیاد باشد، به‌ ویژه برای مردان جوان.

هر نسلی با هر جنسیتی در تلاش برای زندگی مسیحی چالش‌های خاص خودش را دارد. نوجوانان و جوانان ممکن است با مشکلات بیشتری نسبت به سایر رده‌های سنی روبرو شوند، زیرا وسوسه‌های جدید با بی‌تجربگی مواجه و این می‌تواند فاجعه به بار آورد.

جوانان هنوز در حال یادگیری نحوه اداره دنیا هستند. بدون خِرَد و تجربه زندگی که نسل‌های قدیمی برای غلبه بر وسوسه‌ها به آن تکیه می‌کنند، یک جوان ممکن است آن هنگام که در دنیایی بی‌خدا به دنبال خدا می‌گردد، احساس ضرر کند.

با این حال، جوانانی که می‌خواهند از مسیح پیروی کنند می‌توانند با پیروی از برخی دستورالعمل‌ها مانع از گرفتار شدن در بسیاری از دام‌ها شوند.

در ادامه به بیان چهار دستورالعمل برای جلوگیری از اسیر شدن در برخی از دام‌های موجود خواهیم پرداخت.

۴ دستورالعملِ داشتن زندگی مسیحی برای جوانان

۱. تشخیص دهید که در فصل یادگیری زندگی هستید.

فرهنگ ما ابراز وجود را می‌ستاید و جوانان را ترغیب می‌کند که در هر فرصتی نظرات خود را بیان کنند. در حالی که همه ما حق داریم عقیده‌ای داشته باشیم، جوانان معقول می‌دانند ممکن است خِرَدی که بسیاری از افراد مسن کسب کرده‌اند را نداشته باشند، بنابراین تصمیم می‌گیرند تا گوش دادن و یادگیری را برگزینند.

امثال ۱۳: ۲۰ می‌گوید: «هم‌نشین حکیمان حکیم گردد، اما رفیق جاهلان زیان بیند.» جوانی که مایل به زندگی مسیحی است، به جای نادیده گرفتن خودبه‌خود هر چیزی که نسل قدیمی‌تر می‌گوید، از درس‌هایی که از تجربیات دیگران آموخته است استقبال می‌کند.

با پرسیدن سؤالات، به چالش کشیدن مفروضات، و مقایسه ایده‌ها با اصول کلام خدا، پایه‌ای برای عقیده‌ای ساخته شده که ارزش بیان کردن دارد، می‌سازید.

۲. نسبت به شهوت جسمانی و گناه جنسی هوشیار باشید

در (اول یوحنا ۲: ۱۵-۱۶) می‌توان به وضوح شاهد توصیه‌هایی بود که تاکیدشان بر هوشیاری نسبت به شهوت و گناه جسمانی است.

جوانان باید یاد بگیرند که شور، احساسات جدید و امیال شدید را همان‌طور که در مرحله بزرگسالی هستند مدیریت کنند. موج‌های بیولوژیکی می‌تواند بسیار زیاد باشد، به‌ ویژه برای مردان جوان.

شهوت جنسی می‌تواند با چنان قدرتی برخورد کند که ممکن است جوانی که می‌خواهد برای مسیح زندگی کند، گاهی احساس کند که کنترل ندارد.

خدا می‌فهمد، و او در کلام خود دستورالعمل‌های مفصلی داده تا به شما کمک کند که این احساسات، زندگی شما را خراب نکنند (اول قرنتیان ۶: ۱۸).

رومیان ۱۳:۱۴ می‌گوید: «بلکه عیسی مسیحِ خداوند را در بر کنید و در پی ارضای امیال نَفْس خود مباشید.».

وقتی جسم ضعیف و گناهکار خود را بیش از آنچه شایسته آن باشد ارج می‌گذاریم، ما آن را ”تأمین“ می‌کنیم. وقتی خود را در موقعیت‌های دردسر ساز قرار می‌دهیم و سپس از خود انتظار داریم که در آخرین لحظه کار درست را انجام دهیم، برای جسم خود در حال تدارک دیدن هستیم.

به عنوان مثال، جوانی که در یک مهمانی که توسط آشنایان به نوشیدن مشروب، مصرف مواد مخدر و رفتارهای غیراخلاقی شناخته شده، شرکت می‌کند، در حال تهیه غذا برای جسم است.

نیت از انجام دادن کار درست در چنین وضعی، اغلب با نگاه کردن به گناه یا حس کنجکاوی در مورد گناه از بین می‌رود. افراد عاقل نقاط ضعف خود را می‌شناسند و از موقعیت‌هایی که ممکن است از آن‌ها سوءاستفاده کنند دوری می‌کنند.

۳. انتظارات آرمان‌گرایانه را بشناسید و رد کنید

آرمان‌گرایی، مفروضات غیرواقعی ایجاد می‌کند که می‌تواند یک جوان را به سمت تصمیم‌گیری ضعیف با پیامدهای مادام‌العمر سوق دهد.

آرمان‌گرایی در مورد ازدواج، حکومت و امور مالی می‌تواند زندگی مسیحی یک جوان را با شکست مواجه سازد، همان‌طور که معنویت در مورد کلیسا می‌تواند.

بسیاری از جوانان مسیحی کلیسا را ترک می‌کنند، زیرا کلیسا انتظارات آن‌ها را از آنچه ”کلیسا“ باید باشد برآورده نمی‌کند. هنگامی‌که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، ناخواسته خود را در معرض حمله دشمن خود، شیطان قرار می‌دهند (اول پطرس ۵: ۸).

خدا مشارکت مسیحی و موعظه کلام را برای کمک به شکل دادن و رشد ایمان‌داران طراحی کرد (عبرانیان ۱۰: ۲۵)، و اتصال به یک کلیسای محلیِ آموزش دهنده‌ی کتاب مقدس برای رشد معنوی یک جوان حیاتی است.

هر کلیسایی نقص‌هایی خواهد داشت، اما ممکن است خدا بخواهد از دیدگاه جوانی برای شکوفایی آن کلیسا کمک کند. او همچنین از معایب آن کلیسا برای ایجاد شخصیت و خِرَد در جوانی که می‌خواهد زندگی مسیحی داشته باشد استفاده خواهد کرد.

۴. مطالعه، مطالعه، مطالعه

پولس به شاگرد خود تیموتائوس دستور داد که با پشتکار مطالعه کند تا یاد بگیرد که کلام خدا را به درستی اجرا کند (دوم تیموتائوس ۲: ۱۵).

جهانِ ما گرسنه‌ی حقیقت است. کلام خدا حقیقتی است که به آن نیاز دارد (یوحنا ۱۷:۱۷).

بهترین راه برای خنثی کردن فریب دشمن، مطالعه‌ی کلام خدا برای خود است. آن را بخوانید، به آن گوش دهید، یک آیه را با آیه دیگر مقایسه و بررسی کنید، به دنبال معلمانی باشید که کلام خدا را کاملاً می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند، و آنچه را که می‌آموزید به کار می‌برند.

جوانی که وفادارانه بر اساس اصول کلام خدا زندگی می‌کند، حکمت و بلوغ لازم برای تأثیرگذاری بر جهان را به دست خواهد آورد (مزمور ۹۲: ۱۲-۱۴).

یک جوان (جوانان) می‌تواند مانند یک فرد مسن زندگی مسیحی را داشته باشد. زندگی مسیحی با تسلیم واقعی در برابر  پادشاهی عیسی آغاز می‌شود. این با رشد ادامه می‌یابد، زیرا ما می‌فهمیم که در مسیح  چه کسی هستیم و همه این‌ها برای زندگی روزمره ما معنی دارد.

ما روزانه خود را به خاطر اهداف و رضایت او به خداوند تسلیم می‌کنیم. هنگامی‌که گناه می‌کنیم، به سرعت آن را اعتراف و رد می‌کنیم تا قلب ما در ارتباط نزدیک با خدا باقی بماند (اول یوحنا ۱: ۹).

ما چشمانمان را به مسیح  نگه می‌داریم و «برای رسیدن به خط پایان می‌کوشم، تا جایزه‌ای را به دست آورم که خدا برای آن مرا در مسیحْ عیسی به بالا فرا خوانده است.» (فیلیپیان ۳: ۱۴).

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، هرآنچه می‌خواهید، درخواست کنید که برآورده خواهد شد.
یوحنا 15: 7