10 نکته مهم در مورد رستاخیز جسمانی عیسی مسیح

رستاخیز جسمانی عیسی مسیح
رستاخیز (رستاخیز جسمانی عیسی مسیح) به عنوان هسته و محور اصلی پیام مسیحیت هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد یا به شکل یک فرضیه در نظر گرفته شود.

رستاخیز جسمانی عیسی مسیح موضوعی است که اثبات وجودی آن، اثبات تمامی ادعاهایی است که عیسی در زمان حیات زمینی‌اش بر آن‌ها تأکید داشت. رستاخیز ثابت می‌کند که او خداوندی است که از روی محبت جسم پوشید و در میان انسان‌ها زندگی کرد؛ رستاخیز ثابت می‌کند که عیسی مسیح تنها راه نجات است و مسیر حیات ابدی در اوست.

مقاله حاضر تلاش دارد تا با بیان نکاتی چند، اهمیت موضوع رستاخیز عیسی مسیح را تا حدی که مقاله اجازه دهد مورد بررسی قرار دهد.

در ادامه به بیان ۱۰ نکته خواهیم پرداخت که به نظر می‌رسد اطلاع از آن‌ها برای فردی، و البته هر فرد مسیحی، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

رستاخیز جسمانی عیسی مسیح

۱- رستاخیز جسمانی عیسی مسیح هسته اصلی پیام مسیحیت است

رستاخیز به عنوان هسته و محور اصلی پیام مسیحیت هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد یا به شکل یک فرضیه در نظر گرفته شود.

امروزه گاهی مواقع که موعظه انجیل را می‌شنویم، تمرکز بر روی صلیب است. رستاخیز اغلب یا نادیده گرفته می‌شود، یا به شکل یک فرضیه مورد توجه قرار می‌گیرد و یا تنها در حاشیه ذکر می‌شود.در مقابل، در موعظه ثبت شده در کتاب اعمال رسولان بر رستاخیز عیسی تأکید شده، و به سختی از مرگ او یاد می‌شود. رسولان بیشتر معطوف به موضوع رستاخیز بودند و بسیار بیشتر از صلیب، بر آن تأکید می‌کردند.

متأسفانه، کلیسا به نظر می‌رسد تنها یک‌بار در سال و فقط در زمان عید پاک در مورد رستاخیز هیجان‌زده شده و به این مقوله می‌پردازد. در واقع هر یکشنبه می‌بایست یکشنبه رستاخیز باشد. دلیل اینکه کلیسای اولیه در اولین روز هفته برای ملاقات گرد یکدیگر جمع می‌شدند، جشن گرفتنِ شکستِ مرگ از عیسی و غلبه وی بر مرگ بود. تصور کنید کلیسا چگونه کلیسایی می‌بود اگر هر هفته آگاهانه گرد می‌آمدیم تا رستاخیز را جشن بگیریم؟

۲- اعتقاد به رستاخیز جسمانی عیسی مسیح، اصول تعریف کننده مسیحیت است

مطمئناً این امری قابل توجه است که هر یک از فرقه‌های مسیحی – از ارتدوکس تا کاتولیک، از پنتیکاستی‌ها (پنطیکاستی‌ها) تا باپتیست اصلاح شده – همه یک حقیقت ساده را باور دارند: مقبره خالی بود. موارد بسیار کمی وجود دارد که همه ما در مورد آن‌ها توافق نظر داشته باشیم! تنها برخی لیبرال‌ها رستاخیز جسمانیِ عیسی مسیح را انکار می‌کنند. بنابراین مطمئناً این حق را که خود را مسیحی بنامند از دست می‌دهند.

چنین تعبیری، بر اساس وعده روشن پولس است که در رومیان ۱۰: ۹ به آن اشاره می‌کند: «اگر با دهان خود اعتراف کنید که عیسی پروردگار است و در قلب خود اعتقاد داشته باشید که خدا او را از مردگان برخیزانید، نجات خواهید یافت»

۳- رستاخیز نمایانگر خداوندی عیسی و عشق خداوند به اوست

رستاخیز به تمام جهان، خداوندی عیسی و عشق خداوند به او را نشان داد. درباره عیسی بود که اعلام شد، «با رستاخیز از میان مردگان، به سبب روحِ قدّوسیت، به مقام پسر قدرتمند خدا منصوب شد» (رومیان۱: ۴).

این رستاخیز عیسی است که ماهیت واقعی وی را آشکار می‌کند، برای همه کسانی که خواهند دید: «خدا او را به دست راست خود بالا برده، سرور و نجات‌دهنده ساخت تا قوم اسرائیل را توبه و آمرزش گناهان بخشد.» (اعمال رسولان ۵ :۳۰-۳۱).

۴- بدون رستاخیز، هرگز هیچ کلیسایی وجود نداشت

پس از دستگیری و مرگ عیسی، شاگردان، گمشده، درمانده و ترسیده بودند. پطرس عیسی را تکذیب کرد، در حالی که بقیه فرار کردند. تصورش سخت است که چیزی غیر از رستاخیز عیسی،  بتواند منجر به این شود که این گروه از مردم پیام عیسی را به شکلی به اشتراک بگذارند که به بزرگ‌ترین جنبش مذهبی که تاکنون برای بشر شناخته شده تبدیل گردد.

آیا ممکن بود که شاگردان بدون اطمینانِ قطعی از رستاخیز عیسی، همه چیز را به خطر انداخته و در بسیاری از موارد به خاطر ایمان خود کشته شوند؟ هر چند در مواقعی، افراد ممکن است برای دروغ‌هایی بمیرند که خودشان واقعاً به درستی آن اعتقاد دارند، اما، غیرممکن است باور کنیم که همه شاگردان برای چیزی که می‌دانستند فریب است بمیرند.

کلیسا داستان‌های رستاخیز را خلق نکرد؛ بلکه داستان‌های رستاخیز کلیسا را خلق کردند.

۵- غفلت ما از رستاخیز عیسی ممکن است یکی از دلایل ناتوانی موعظه انجیل ما باشد

اسپرجن موعظه زمان خود را مورد بررسی قرار داد و دلیل عدم قدرت آن را عدم تأکید آن بر رستاخیز دانست. او مصمم بود که بر پیام رستاخیز تأکید کند، و نتیجه‌ی آن تبدیل و گرویدن هزاران نفر به مسیحیت بود. اگر بخواهیم از موعظه رستاخیز غفلت کنیم، آیا اگر نتایج مشابهی ندیدیم باید تعجب کنیم؟

هنگامی‌که پولس به گفتگو در مورد انجیل می‌پرداخت، تأکید وی همیشه بر اعلام پیروزی باشکوه پادشاهِ قیام کرده بود. زیرا که انجیل « قدرت خداست برای نجات هر کس که ایمان آوَرَد» (رومیان  1 :16).

۶- رستاخیز عادل شمرده شدن را برای ما خریداری کرد

وقتی از بیشتر مسیحیان در مورد عادل شمرده شدن می‌پرسید، آن‌ها مستقیماً به سمت صلیب عیسی  و پرداخته شدن بهای گناهانمان می‌روند. اما اگر عادل شمرده شدن صرفاً به معنای فقدان گناه باشد، پس ما یک لوح سفید و پاک هستیم و باید بقیه عمر خود را با نگرانی در مورد اینکه آیا دوباره آن را آلوده و سیاه کنیم، سپری کنیم. پولس برعکس به ما می‌گوید: «او برای گناهان ما تسلیم شد و برای عادل شمرده شدن ما زنده شد» (رومیان ۴:۲۵).

این بدان معناست که وقتی عیسی دوباره برخاست، او عادل اعلام شد – نه تنها فاقد هرگونه گناه، بلکه تجسم تقدس بود. اعتبار کمال عیسی، بیش از بدهی گناهان ما بود. و اکنون، مسیحی عادل محسوب می‌شود. نه  به شکلِ “درست انگار که هرگز گناه نکرده‌ام” بلکه “به مانند اینکه قبلاً زندگی مقدسی داشته‌ام.”

بدون این حقیقت فوق‌العاده، ما به طور کامل لذت رستگاری را درک نمی‌کنیم. عیسی در طول زندگی خود، جایگزین اطاعت ما و در مرگ خود، جایگزین مجازات ما و با رستاخیز خود، جایگزین تولد دوباره ما بود.

۷- رستاخیز به ما شادی می‌دهد که بدانیم مسیح امروز با ماست

او به ما  قول داده است که تا آخر با ما خواهد بود . این همه چیز را تغییر می‌دهد. یک قهرمانِ مُرده در قبر هیچ کمکی به ما نخواهد کرد، اما یک نجات‌دهنده برخاسته در بهشت، به ما اعتماد به نفس زیادی می‌دهد!

چون قبر خالی است و عیسی بر تخت سلطنت است، می‌توانیم مطمئن شویم که صرف‌نظر از آنچه در دنیای امروز اتفاق می‌افتد پیروز خواهیم شد. عیسی گفت: «من کلیسای خود را می‌سازم و دروازه‌های جهنم در برابر آن پیروز نمی‌شوند» (متی ۱۶ :۱۸).

۸- رستاخیز به ما امیدی فراتر از قبر می‌دهد

ما در دنیای سقوط کرده زندگی می‌کنیم. هر مسیحی در مقطعی از زندگی خود دردِ غم و اندوه برای یک عزیز از دست داده را می‌داند. هنگامی که پولس به ما گفت که «مبادا همچون دیگر مردمان که امیدی ندارند، به ماتم بنشینید.» (اول تسالونیکیان ۴ :۱۳) ، منظور وی این نبود که ما غم و اندوه را تجربه نخواهیم کرد.

اما از آنجا که عیسی مسیح بر مرگ پیروزی یافت، ما اطمینان داریم که روزی ما نیز از مرگ برخواسته و با عیسی مسیح و عزیزانمان دوباره دیدار خواهیم کرد. این همه چیز را، در زمان رویارویی‌مان با مرگ تغییر می‌دهد.

۹- رستاخیز، هر مسیحی را با نیروی حیات‌بخشی که عیسی را از مردگان بلند کرد، متحد می‌کند

از طریق رستاخیز است که «انسانِ اوّل، یعنی آدم، موجود زنده گشت» (اول قرنتیان ۱۵ :۴۵). پولس به ما می‌گوید: «روح او که عیسی را از مردگان برخیزانید در شما ساکن باشد» (رومیان ۸ :۱۱).

این قدرت شگفت‌انگیز برای دگرگونی، تجهیز و توانمندسازی ما در دسترس است: «از قدرت بی‌نهایت عظیم او نسبت به ما که ایمان داریم، آگاه شوید. این قدرت، برخاسته از عملِ نیروی مقتدر خداست که آن را در مسیح به کار گرفت، آن هنگام که او را از مردگان برخیزانید » (افسسیان ۱ : ۱۹-۲۰).

۱۰- به خاطر رستاخیز می‌توانیم بدانیم که عیسی شخصاً برای قضاوت و حکومت بر جهان برمی‌گردد

بازگشت عیسی برای مسیحیان مایه شادی عظیمی است. اما باید برای کسانی که جدا از او زندگی می‌کنند نیز نگرانی زیادی ایجاد کند. به دلیل رستاخیز، می‌توانیم مطمئن باشیم که همین عیسی دوباره باز خواهد گشت:

«در گذشته، خدا از چنین جهالتی چشم می‌پوشید. امّا اکنون به همۀ مردمان در هر جا حکم می‌کند که توبه کنند.  زیرا روزی را مقرر کرده که در آن به واسطۀ مردی که تعیین کرده است، جهان را عادلانه داوری خواهد کرد، و با برخیزانیدنش از مردگان، همه را از این امر مطمئن ساخته است.» (اعمال ۱۷ :۳۰-۳۱)

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16