راه‌های آشنا کردن کودکان با خدا

راه‌های آشنا کردن کودکان با خدا
یکی از راه‌های عالی برای آموزش و آشنا کردن کودکان با خدا این است که به آن‌ها فرصت ایجاد و توسعه دوستی مسیحی را بدهید.

الگوی والدین اغلب مهم‌ترین عامل در هدایت کودک برای دنبال کردن رابطه با عیسی مسیح (آشنا کردن کودکان با خدا) است. بدون اعمال فشار، والدینی که زندگی خداپسندانه و دگرگونی واقعی را از خود بروز می‌دهند، می‌توانند کودک را ترغیب کنند که بیشتر در مورد خدا بداند، انجیل بخواند، به کلیسا برود و در نهایت از مسیح بخواهد که نجات‌دهنده آن‌ها باشد.

در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی ساده و البته کاربردی برای نحوه آشنا کردن کودکان با خدا ارائه نماییم که می‌تواند نقطه‌ی شروع برای پیش گرفتن آموزش به فرزندانمان باشد.

راه‌های آشنا کردن کودکان با خدا

اگر شما یک پدر یا مادر مسیحی هستید، ممکن است این سؤال را پرسیده باشید که آیا کتاب راهنمای آموزش تربیت فرزندان وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت خیر، متأسفانه چنین کتابی که متناسب با تمامی معیارهای شما باشد وجود ندارد.

اما با توجه به اینکه تربیت فرزندان امری بسیاری جدی و حائز اهمیت است، فکر نمی‌کنید که نیاز باشد لااقل با استفاده از یک کتاب مناسب نسبت به تربیت فرزند خود اقدام نمایید؟ به نظر شما چنین کتابِ آموزشی چه شکلی است و شامل چه موضوعاتی است؟

شاید برخی از والدین مایل باشند که کتاب شامل موضوعاتی از این قبیل باشد: ”چگونه از ناله کردن جلوگیری کنیم“ و ”چگونه کودکان خود را مجبور کنیم هنگامی‌که شما صحبت می‌کنید، گوش کنند“.

والدین مسیحی به اندازه غیر مسیحیان در تربیت فرزندان با موانع زیادی روبرو هستند. وقتی تمام حواس‌پرتی‌ها و فشارها در دنیای امروز را نیز اضافه کنید، تربیت مسیحی چالش‌برانگیزتر می‌شود.

بخش بزرگی از چالش این است که بفهمید برای آشنا کردن کودکان با خدا چه شیوه و راه‌هایی را به کار بگیرید، در حالی که اولویت‌های آن‌ها بیشتر بر بازی‌های ویدیویی، رویدادهای ورزشی و آخرین مد لباس متمرکز است؛ و البته نباید وسوسه‌ای که فشار همسالان و تأثیرات رسانه‌ای بر روی امتحان کردن مواد مخدر، نوشیدن الکل و تجربیات جنسی ایجاد می‌کنند را نیز فراموش کنیم.

امروزه کودکان در جامعه‌ای که به جای ”آزادیِ دین“ به سمت ”آزادی از دین“ پیش می‌رود، با کمبود الگوهای خداپسندانه مواجه هستند. اما خبر خوب اینجاست: کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای آشنا کردن کودکان با خدا، در حالی که ایمانتان را در طول مسیر با آن‌ها در میان می‌گذارید، انجام دهید.

با ایمانتان زندگی کنید

به عنوان پدر و مادر، باید ایمان خود را در زندگی‌تان دنبال کنید. غیرممکن است چیزی را که ندارید ببخشید. بچه‌ها می‌توانند از یک کیلومتر دورتر یک آدم متظاهر را تشخیص دهند. آن‌ها به دنبال تعهد واقعی از والدینشان هستند.

زندگی کردن با ایمانتان با چیزهای ساده شروع می‌شود؛ مانند نشان دادن محبت، مهربانی و سخاوت. اگر فرزندانتان ببینند که شما به دیگران برکت می‌دهید، این کار به یک روش طبیعیِ زندگی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد.

ایمانتان را به اشتراک بگذارید

از همان اوایل زندگی فرزندانتان ایمانتان را به اشتراک بگذارید. شرکت در یک کلیسای مسیحی (منظور از کلیسا، کلیساهای خانگی نیز می‌باشد) به فرزندانتان نشان می‌دهد که گذراندن وقت با خدا و سایر ایمانداران امری مهم است.

به اشتراک گذاشتن ایمانتان نیز به معنای خواندن کتاب مقدس با فرزندان خود به گونه‌ای است که باعث زنده شدن آن برای آن‌ها شود. منابع و دروس کتاب مقدس مناسب سن را بیابید تا در اوقات خوشِ خانواده و همچنین آموزش فرزندتان بگنجانید. عبادت‌های خانوادگی و خواندن کتاب مقدس را در اولویت برنامه هفتگی خود قرار دهید.

همچنین، سرگرمی‌های مسیحی را در زندگی فرزندتان بگنجانید. به جای احساس محرومیت از سرگرمی، به آن‌ها اجازه دهید انواع سرگرمیِ با کیفیت و الهام بخش را کشف کنند و از آن لذت ببرند که این مسئله می‌تواند باعث تشویق و هدایت آن‌ها به سمت رشد معنوی نیز گردد.

یکی دیگر از راه‌های عالی برای آموزش و آشنا کردن کودکان با خدا این است که به آن‌ها فرصت ایجاد و توسعه دوستی مسیحی را بدهید. اگر بتوانند ارزش‌های مشابهی را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، ایمان آن‌ها تقویت می‌شود. مطمئن شوید که کلیسای شما برنامه‌ای برای کودکان و گروه جوانان ارائه می‌دهد که بچه‌های شما مایل به شرکت در آن شرکت هستند.

چه فوایدی برای آن‌ها وجود دارد؟

سومین روش برای آشنا کردن کودکان با خدا این است که به فرزندانتان نشان دهید چه چیزی برای آن‌ها مفید است. اغلب مردم به این باور می‌رسند که ایمان یک تکلیف است و باید با حضور در کلیسا در روز یکشنبه انجام شود. اما رابطه با عیسی پاداش‌های فراوانی دارد.

در ادامه و به جهت آشنایی شما، برخی از پاداش‌ها و فواید عالیِ رابطه داشتن با عیسی را به صورت مختصر بیان می‌کنیم و توصیه می‌کنیم که حتماً این فواید را با فرزندانتان به اشتراک بگذارید.

تضمین جایگاه خود در بهشت

وقتی زندگی‌تان را به مسیح می‌دهید، جایگاه خود را در بهشت تضمین می‌کنید. کدام کودک از هدیه گرفتن خوشش نمی‌آید؟ وقتی خدا وارد زندگی شما می‌شود، محبت و پذیرش بی‌قیدوشرط دریافت می‌کنید. آیا این بزرگ‌ترین نیاز ما نیست که بدانیم که ما را بدون هر گونه شرط و شروطی دوست دارند و می‌پذیرند؟

مسیحی بودن به معنای تجربه آزادی است

همان‌طور که با مسیح رابطه برقرار می‌کنید، از نگرانی، اضطراب، اعتیاد و بسیاری مشکلات دیگر که به نظر می‌رسد جوانان را آزار می‌دهد رها می‌شوید. وقتی کارها را با فکری نو شده از مسیح و به روش او انجام می‌دهیم، از مزایای آن رابطه بهره‌مند می‌شویم.

دریافت فیض هدیه‌ای روزانه است

دریافت فیض خداوند مانند باز کردن هر روزه‌ی یک هدیه است. فیض خدا نعمت شگفت‌انگیزی است که باعث می‌شود مردم مایل باشند تا هر کاری را درست انجام دهند؛ و خداوند به اطاعتمان با برکت دادن‌ها، پاداش می‌دهد.

چه مسئولیت‌هایی برای آن‌ها وجود دارد؟

البته، منصفانه نیست که به فرزندان خود در مورد پاداش‌ها بگویید و به آن‌ها در مورد مسئولیت‌های پیروی از مسیح نگویید. در اینجا به برخی از مسئولیت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 اول قرار دادن خدا

این به معنای متعهد شدن به جستجوی خداست، که همیشه برای کودکان مفهوم آسانی نیست. خیلی چیزها در زندگی یک جوان وجود دارند که برای کسب مقام اول در زندگی او رقابت می‌کنند. اما والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند که خدا بهترین‌ها را برای آن‌ها می‌خواهد. او می‌خواهد که آن‌ها حتی بیشتر از آنچه آن‌ها انجام می‌دهند، شاد و موفق باشند.

یافتن راه‌هایی برای برکت بودن

بیشتر مردم، از جمله کودکان، خودمحور هستند. فراگیریِ برکت دادن به دیگران، تمرکز را از خود و شخص دیگری می‌گیرد. شما این عمل ارزشمند را با زندگی کردن آموزش می‌دهید. هر زمان که می‌توانید فرزندان خود را در فرآیند برکت دادن به دیگران قرار دهید. از اینکه فرزندانتان چقدر نسبت به خودشان احساس خوبی دارند شگفت‌زده خواهید شد.

انجام کار درست از روی عمد

این بدان معناست که در برخورد با مردم با مهربانی، احترام و صبر رفتار کنید، حتی با کسانی که دوست داشتنشان سخت است. رفتار درست، مسیحیت در عمل است.

به خاطر بسپارید …

به اشتراک گذاشتن ایمانتان با فرزندانتان لازم نیست پیچیده باشد. با عملی کردن آن در زندگی خودتان شروع کنید تا فرزندانتان بتوانند آن را در عمل ببینند. تعهد خود را به مسیح و ارزشی که در رابطه مستمر با خدا قائل هستید، با یافتن راه‌هایی برای برکت بودن، نشان دهید. بچه‌ها بهترین نمونه را با مثال و الگو می‌آموزند و الگوبرداری از ایمان شما بهترین نمونه‌ای است که تا به حال دیده‌اند.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16