خدمت جوانان از نگاه کتاب مقدس

خدمت جوانان از نگاه کتاب مقدس
پولس به تیموتائوس می‌گوید، «و آنچه را که در حضور گواهان بسیار از من شنیدی، به مردمان امینی بسپار که از عهدۀ آموزش دیگران نیز برآیند.»

گرچه خدمت جوانان پایه ثابت و از عناصر اصلی کلیسای امروزی است، اما هیچ الگوی کتاب مقدسی برای چنین خدمتی وجود ندارد. با این حال، اصول کتاب مقدس می‌تواند و باید الگوی همه خدمات در کلیسای محلی، از جمله خدمت جوانان باشد.

متأسفانه، بسیاری از خدمات جوانان نه بر اساس اصول کتاب مقدس بلکه بر اساس مدها، هیاهوها و فرهنگ کم‌عمق جوانان بنا شده‌اند. به همین دلیل، بسیاری این سؤال را می‌پرسند که آیا خدمت جوانان آن چیزی است که خدا می‌خواهد کلیسا در آن دخالت کند؟

اگر کلیسا بخواهد از مدل مدها، هیاهوها و فرهنگ کم‌عمق جوانان پیروی کند، پس جواب یک نه قاطع است! با این حال، خدمت شاگردی، در هسته خود، باید بر اساس کتاب مقدس همانند هر خدمت دیگری در کلیسای محلی ارزیابی شود.

بررسی خدمت جوانان از نگاه کتاب مقدس

خدای ما قبلاً تمام چیزهای مربوط به زندگی و عبادت را به ما داده است، از جمله اصول و الگوهای خدمت در کتاب مقدس. اگر هدف ما رشد یک گروه جوان نیست، بلکه دیدن ایده‌آل‌ها و اعتقادات کلیسایی قرن اول است که در بافت نوجوانان قرن بیست و یکم بازتولید می‌شوند، پس کتاب مقدس در واقع حاوی اصول درستی برای خدمت جوانان در کلیسا است.

هدف هر خدمت شاگردسازی است. خدمت شاگردی باید هدفمند، فعال، جذاب و روحانی باشد. برای اینکه کتاب مقدسی باشد، باید از الگوی موجود در دوم تیموتائوس ۳: ۱۶-۱۷ پیروی کند که از شاگردان برای شخصیت، آموزش در آموزه و تجهیز برای هر کار خوب، پیروی کند تا در خدمت مؤثر باشند.

«تمامی کتبِ مقدّس الهام خداست و برای تعلیم و تأدیب و اصلاح و تربیت در پارسایی سودمند است، ۱۷تا مرد خدا به کمال برای هر کارِ نیکو تجهیز گردد.»

رهبران (‏بزرگسالان، مربیان، کشیشان، رهبران جوانان)‏ در آنجا حضور دارند تا این خادمین جوان را با شخصیتی شبیه به مسیح، آموزه درست، و روش‌های مؤثر برای دستیابی به همسالان گمشده و شاگرد ساختن خودشان الگو، راهنمایی، و تجهیز کنند (متی ۲۸: ۱۸-۲۰).

«آنگاه عیسی نزدیک آمد و به ایشان فرمود: «تمامی قدرت در آسمان و بر زمین به من سپرده شده است. پس بروید و همۀ قومها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر و پسر و روح‌القدس تعمید دهید و به آنان تعلیم دهید که هرآنچه به شما فرمان داده‌ام، به جا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این عصر با شما هستم!»

این به وضوح الگوی خدمت خود عیسی است. به گفته بسیاری از محققان و کارشناسان زندگی مسیح، زمانی که او خدمت شاگردی خود را برای آن‌ها آغاز کرد، تقریباً نیمی از شاگردان اولیه (حواریون) او نوجوان بودند. برای او گروه اصلی جوانان بود.

پولس رسول در دوم تیموتائوس ۲: ۲ تصویر خوبی از این نوع خدمت آموزشیِ مؤثر به ما می‌دهد، آن هنگام که به تیموتائوس می‌گوید، «و آنچه را که در حضور گواهان بسیار از من شنیدی، به مردمان امینی بسپار که از عهدۀ آموزش دیگران نیز برآیند.» در این درخواست کارکردی برای کسانی که امروزه در خدمت شاگردی هستند وجود دارد.

ایمانداران بالغ فراخوانده شده‌اند که قدیسان را با آموزه دقیق تجهیز کنند تا نتیجه زندگی سالم را به دست آورند. اکنون اجازه دهید همه این‌ها را به چارچوب خدمت‌های  شاگردی قرن بیست و یکم بازگردانیم. هدف، شاگردسازی و مشاهده  قدرت خداوند در و از طریق زندگی جوانان به نمایش گذاشته شده است.

نوجوانان در مرحله‌ای از زندگی خود قرار دارند که در آن باید حقیقت خدا را بدانند، چگونه زندگی مورد رضایت او را داشته باشند ، و او آن‌ها را به چه وظیفه‌ای فرا خوانده‌ است. تا زمانی که انگیزه و پیام ما با انگیزه و پیام مسیح مطابقت داشته باشد، آنگاه خدمات ما به جوانان نه تنها کتاب مقدسی هستند، بلکه ضروری نیز هستند.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

زیرا اگر خطاهای مردم را ببخشید، پدر آسمانیِ شما نیز شما را خواهد بخشید.
متی 6: 14