تولد عیسی مسیح

تولد عیسی مسیح
تولد عیسی مسیح این‌چنین روی داد: مریم، مادر عیسی، نامزد یوسف بود. امّا پیش از آنکه به هم بپیوندند، معلوم شد که مریم از روح‌القدس آبستن است

مطالبی که در این  بخش به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت، در حقیقت خلاصه‌ای از داستان کتاب مقدس در مورد تولد عیسی مسیح است. بیش از ۲۰۰۰ سال پیش یک زن جوان و یهودی از شهر ناصره به نام مریم توسط فرشته‌ای به نام جبرئیل ملاقات شد.

جبرئیل به این زن یهودی گفت که پسری به نام عیسی خواهد داشت که پسر خدا خواهد بود. در آن زمان که این ملاقات صورت گرفت، مریم با شوهرش یوسف نامزد کرده بود. هنگامی که این قضیه به یوسف گفته شد، او برآشفته و دچار نوعی سردرگمی شده بود، زیرا او نسبت به مریم دچار سوءظن شده بود. از این رو جبرئیلِ فرشته، یوسف را ملاقات کرد و به او گفت که مریم از خداوند حامله خواهد شد و پسری به نام عیسی خواهد داشت که مردم را از گناهانشان نجات خواهد داد.

مریم و یوسف به خاطر دستور امپراتور روم مبنی بر انجام سرشماری و اینکه سرشماری همه مردم در زادگاهشان انجام می‌شود و هر کسی باید به زادگاهش برود، مجبور شدند به بیت لحم زادگاه داوود سفر کنند، زیرا یوسف از نسل و خاندان داوود بود.

پس از آنکه چندین روز با الاغ سفر کردند، مریم باردار و یوسف وارد بیت‌ لحم شدند و به آن‌ها گفته شد که جایی برای اقامت وجود ندارد. مسافرخانه‌ها پُر بود. صاحب مسافرخانه  که دید هر لحظه ممکن است مریم فارغ شود، به یوسف گفت که می‌توانند در اسطبل او بمانند.

مریم و یوسف بر روی علف خشک در یک اسطبل با حیواناتی که خوابیده بودند مستقر شدند. مریم زایمان کرد و عیسی در اسطبل به دنیا آمد. تنها جایی که مریم می‌توانست بچه را بخواباند، آبشخور حیوانات بود.

در این حین، فرشته‌ای بر چوپانانی ظاهر شد که در مزارعِ نزدیک بیت لحم از گله‌های خود مراقبت می‌کردند. فرشته به آن‌ها مژده تولد منجی و ماشیح، عیسی مسیح را گفت. چوپانان بلافاصله برای یافتن  عیسی نوزاد رفتند، که فرشتگان به آن‌ها گفتند که نوزاد را در قنداقی پیچیده و در آخوری خوابیده خواهید یافت.

پس از مدتی، سه مردِ حکیم، که به مُغ  نیز معروف بودند، ستاره درخشانی را در آن آسمان دیدند که در محل تولد عیسی قرار داشت. این سه مردِ حکیم برای یافتن پادشاه جدید از یک کشور دوردستِ شرقی سفر کرده بودند.

در طول سفرِ این حکیمان، هیرودیس پادشاه یهودا با آن‌ها ملاقات کرد و گفت پس از اینکه نوزاد را یافتند مجدد نزد او برگردند و به او اطلاع دهند که آن نوزاد کجاست تا او نیز برای پرستش او برود.

حکیمان مسیر خود را به سمت بیت لحم ادامه دادند و عیسی را درست در جایی که ستاره به آن اشاره کرده بود، یافتند. آن‌ها زانو زدند و نجات‌دهنده را پرستش کرده و به او هدایایی از طلا، کُندر و مُر پیشکش کردند. سپس آن‌ها از راه دیگری به دیار خود بازگشتند، زیرا می‌دانستند که پادشاه هیرودیس قصد پرستش عیسی را ندارد، بلکه قصد کشتنش را دارد.

گرامیداشت تولد عیسی مسیح

امروزه تمامی مسیحیان تولد عیسی و آمدن نجات‌دهنده خود را در زمان کریسمس جشن می‌گیرند.

آیات کتاب مقدس در خصوص تولد عیسی

متن‌های کامل کتاب مقدس که در آن‌ها به تشریح تولد عیسی در کتاب‌های انجیل لوقا و متی پرداخته است را در پایان مقاله قرار داده‌ایم که شما می‌توانید در صورت تمایل نسبت به مطالعه‌ی آن‌ها در کتاب مقدس آنلاین اقدام نمایید.

تولد عیسی مسیح

انجیل لوقا باب ۲، آیات ۱ تا ۲۰ ( ۲: ۱-۲۰)

۱در آن روزها، آگوستوسِ قیصر فرمانی صادر کرد تا مردمان جهان همگی سرشماری شوند . ۲این نخستین سرشماری بود و در ایام فرمانداری کورینیوس بر سوریه انجام می‌شد. ۳پس، هر کس روانۀ شهر خود شد تا نام‌نویسی شود ۴یوسف نیز از شهر ناصرۀ جلیل رهسپار بِیت‌لِحِمِ یهودیه، زادگاه داوود شد، زیرا از نسل و خاندان داوود بود ۵او به آنجا رفت تا با نامزدش مریم که زایمانش نزدیک بود، نام‌نویسی کنند. ۶هنگامی که آنجا بودند، وقت زایمان مریم فرا رسید ۷و نخستین فرزندش را که پسر بود به دنیا آورد. او را در قنداقی پیچید و در آخوری خوابانید، زیرا در مهمانسرا جایی برایشان نبود.

شبانان و فرشتگان

  ۸در آن نواحی، شبانانی بودند که در صحرا به سر می‌بردند و شب‌هنگام از گلۀ خود پاسداری می‌کردند ۹ناگاه فرشتۀ خداوند بر آنان ظاهر شد، و نور جلال خداوند بر گردشان تابید. شبانان سخت وحشت کردند، ۱۰امّا فرشته به آنان گفت: «مترسید، زیرا بشارتی برایتان دارم، خبری بس شادی‌بخش که برای تمامی قوم است: ۱۱امروز در شهر داوود، نجات‌دهنده‌ای برای شما به دنیا آمد. او خداوند مسیح است. ۱۲نشانه برای شما این است که نوزادی را در قنداقی پیچیده و در آخوری خوابیده خواهید یافت» ۱۳ناگاه گروهی عظیم از لشکریان آسمان ظاهر شدند که همراه آن فرشته در ستایش خدا می‌گفتند:

 ۱۴« جلال بر خدا در عرش برین،

و صلح و سلامت بر مردمانی که بر زمین مورد لطف اویند!»

۱۵و چون فرشتگان از نزد ایشان به آسمان رفتند، شبانان به یکدیگر گفتند: «بیایید به بِیت‌لِحِم برویم و آنچه را روی داده و خداوندْ ما را از آن آگاه کرده است، ببینیم» ۱۶پس به‌شتاب رفتند و مریم و یوسف و نوزادِ خفته در آخور را یافتند ۱۷چون نوزاد را دیدند، سخنی را که دربارۀ او به ایشان گفته شده بود، پخش کردند ۱۸و هر که می‌شنید، از سخن شبانان در شگفت می‌شد ۱۹امّا مریم، این همه را به خاطر می‌سپرد و در دل خود به آن‌ها می‌اندیشید ۲۰پس شبانان خدا را حمد و ثنا گویان بازگشتند، به سبب هرآنچه دیده و شنیده بودند، چنانکه بدیشان گفته شده بود.

انجیل متی باب ۱، آیات ۱ تا ۲۵ (۱: ۱-۲۵)

۱کتاب تاریخچۀ   عیسی مسیح،

پسر داوود، پسر ابراهیم:

۲ابراهیم، اسحاق را آورد،

اسحاق، یعقوب را،

و یعقوب، یهودا و برادرانش را.

۳یهودا، فِرِص و زِراح را از تامار آورد.

فِرِص، حِصْرون را آورد،

و حِصْرون، رام را.

۴رام، عَمّیناداب را آورد،

عَمّیناداب، نَحشون را،

و نَحشون، سَلمون را.

۵سَلمون، بوعَز را از راحاب آورد،

و بوعَز، عوبید را از روت.

عوبید، یَسا را آورد،

۶و یَسا، داوود پادشاه را.

داوود، سلیمان را از زن اوریا آورد.

۷سلیمان، رِحُبعام را آورد،

رِحُبعام، اَبیّا را،

و اَبیّا، آسا را.

۸ آسا، یَهوشافاط را آورد،

یَهوشافاط، یورام را،

و یورام، عُزّیا را.

۹عُزّیا، یوتام را آورد،

یوتام، آحاز را،

و آحاز، حِزِقیا را.

۱۰حِزِقیا، مَنَسی را آورد،

مَنَسی، آمون را،

و آمون، یوشیا را.

 ۱۱یوشیا، یِکُنیا و برادرانش را آورد.

در این زمان یهودیان به بابِل تبعید شدند.

۱۲پس از تبعید یهودیان به بابِل:

یِکُنیا، شِئَلتیئیل را آورد،

و شِئَلتیئیل، زروبابِل را.

۱۳زروبابِل، اَبیهود را آورد،

اَبیهود، اِلیاقیم را،

و اِلیاقیم، عازور را.

۱۴عازور، صادوق را آورد،

صادوق، اَخیم را،

و اَخیم، اِلیود را.

۱۵اِلیود، اِلعازار را آورد،

اِلعازار، مَتّان را،

و مَتّان، یعقوب را.

۱۶یعقوب، یوسف همسر مریم را آورد

که عیسی ملقّب به مسیح از او زاده شد.

۱۷بدین قرار، از ابراهیم تا داوود بر روی هم چهارده نسل و از داوود تا زمان تبعید یهودیان به بابِل، چهارده نسل، و از زمان تبعید تا مسیح چهارده نسل بودند.

تولد عیسی مسیح

۱۸تولد عیسی مسیح این‌چنین روی داد: مریم، مادر عیسی، نامزد یوسف بود. امّا پیش از آنکه به هم بپیوندند، معلوم شد که مریم از روح‌القدس آبستن است ۱۹از آنجا که شوهرش یوسف مردی پارسا بود و نمی‌خواست مریم را رسوا کند، بر آن شد که بی سر و صدا از او جدا شود ۲۰امّا چون این تصمیم را گرفت، به ناگاه فرشتۀ خداوند در خواب بر او ظاهر شد و گفت: «ای یوسف، پسر داوود، از گرفتن زن خویش مریم مترس، زیرا آنچه در بطن وی قرار گرفته، از روح‌القدس است. ۲۱او پسری به دنیا خواهد آورد و تو او را عیسی خواهی نامید، زیرا او قوم خود را از گناهانشان نجات خواهد بخشید» ۲۲این همه رخ داد تا آنچه خداوند به زبان نبی گفته بود، به حقیقت پیوندد که:

۲۳«باکره آبستن شده، پسری به دنیا خواهد آورد

و او را عِمانوئیل خواهند نامید،»

که به‌معنی ’خدا با ما‘ است ۲۴چون یوسف از خواب بیدار شد، آنچه فرشتۀ خداوند به او فرمان داده بود، انجام داد و زن خود را گرفت ۲۵امّا با او همبستر نشد تا او پسر خود را به دنیا آورد؛ و یوسف او را عیسی نامید.

تولد عیسی مسیح

انجیل متی باب ۲، آیات ۱-۱۱ (۲: ۱-۱۱)

۱چون عیسی در دوران هیرودیسِ پادشاه، در بِیت‌لِحِمِ یهودیه به دنیا آمد، هان چند مُغ از مشرق‌زمین به اورشلیم آمدند ۲و پرسیدند: «کجاست آن مولود که پادشاه یهود است؟ زیرا ستارۀ او را در مشرق دیده‌ایم و برای پرستش او آمده‌ایم.» ۳چون این خبر به گوش هیرودیسِ پادشاه رسید، او و تمامی اورشلیم با وی مضطرب شدند. ۴پس او همۀ سران کاهنان و علمای دینِ قوم را فرا خواند و از آن‌ها پرسید: «مسیح کجا باید زاده شود؟» ۵پاسخ دادند: «در بِیت‌لِحِمِ یهودیه، زیرا نبی در این باره چنین نوشته است:

۶«”ای بِیت‌لِحِم که در سرزمین یهودایی،

تو در میان فرمانروایان یهودا

 به هیچ روی کمترین نیستی،

زیرا از تو فرمانروایی ظهور خواهد کرد

که قوم من، اسرائیل، را شبانی خواهد نمود“»

۷پس هیرودیس مُغان را در نهان نزد خود فرا خواند و زمانِ دقیقِ ظهور ستاره را از ایشان جویا شد ۸سپس آنان را به بِیت‌لِحِم روانه کرده، بدیشان گفت: «بروید و دربارۀ آن کودک به‌دقّت تحقیق کنید. چون او را یافتید، مرا آگاه سازید تا من نیز آمده، سَجده‌اش کنم » ۹ایشان پس از شنیدن سخنان پادشاه، روانه شدند. و هان ستاره‌ای که در مشرق دیده بودند، پیشاپیش آن‌ها می‌رفت تا سرانجام بر فراز مکانی که کودک بود، بازایستاد ۱۰ایشان با دیدن ستاره بی‌نهایت شاد شدند ۱۱چون به خانه درآمدند و کودک را با مادرش مریم دیدند، روی بر زمین نهاده، آن کودک را پرستش نمودند. سپس صندوقچه‌های خود را گشودند و هدیه‌هایی از طلا و کُندُر و مُر به وی پیشکش کردند.

«مشاهده‌ی آنلاین آیات کتاب مقدس در خصوص تولد عیسی مسیح»

جهت مطالعه‌ی آنلاین آیات کتاب مقدس در خصوص تولد عیسی مسیح که در بالا ذکر شد، می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک نمایید.

انجیل لوقا باب ۲، آیات ۱ تا ۲۰ ( ۲: ۱-۲۰)

انجیل متی باب ۱، آیات ۱ تا ۲۵ (۱: ۱-۲۵)

انجیل متی باب ۲، آیات ۱-۱۱ (۲: ۱-۱۱)

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16