تعالیم کتاب مقدس در خصوص خانواده

تعالیم کتاب مقدس در خصوص خانواده
عیسی از خانواده‌اش مراقبت می‌کرد. در سراسر عهد جدید، ما می‌آموزیم که چگونه عیسی مسیح به اعضای خانواده خود، به ویژه مادرش، مریم، محبت نشان داد.

در مرکز نقشه خداوند برای سعادت و پیشرفت فرزندانش، خانواده قرار دارد. کتاب مقدس تعلیم می‌دهد که خداوند از همان ابتدا خانواده‌ها را ایجاد نمود و نمونه‌های متعددی از خانواده‌های باثبات را به ما نشان می‌دهد. همچنین به ما می‌آموزد که چگونه خانواده‌ای دوست داشتنی و شاد داشته باشیم.

خانواده اول: آدم و حوا

اولین مردمان روی زمین تشکیل خانواده دادند. از ابتدا، خدا خانواده‌ها را برکت داد و تشویق کرد و به آدم و حوا دستور داد که  «بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید و بر آن تسلط یابید» (پیدایش ۱: ۲۸).

به پدر و مادرت احترام بگذار

یکی از ده فرمانی که در عهد عتیق به موسی داده شده است، مستقیماً در مورد رابطه بین والدین و فرزندان صحبت می‌کند: «پدر و مادر خود را گرامی دار تا در سرزمینی که یهوه خدایت به تو می‌بخشد، روزهایت دراز شود.» (خروج ۲۰: ۱۲).

عیسی درباره ازدواج آموزش داد

عیسی مسیح تعلیم داد که ازدواج مقدس است و برای نقشه خدا ضروری است: «امّا از آغازِ آفرینش، خدا ”ایشان را مرد و زن آفرید.“ و ”از همین رو، مرد پدر و مادر خود را ترک کرده، به زن خویش خواهد پیوست، و آن دو یک تن خواهند شد.“ بنابراین، از آن پس دیگر دو نیستند، بلکه یک تن می‌باشند. پس آنچه را خدا پیوست، انسان جدا نسازد.» (مرقس ۱۰: ۶-۹).

عیسی از خانواده‌اش مراقبت می‌کرد

عیسی از خانواده‌اش مراقبت می‌کرد. در سراسر عهد جدید، ما می‌آموزیم که چگونه عیسی مسیح به اعضای خانواده خود، به ویژه مادرش، مریم، محبت نشان داد. عیسی حتی زمانی که بر روی صلیب عذاب می‌کشید، نسبت به مراقبت از مادرش ابراز نگرانی کرد: «چون عیسی مادرش و آن شاگردی را که دوست می‌داشت در کنار او ایستاده دید، به مادر خود گفت: «بانو، اینک پسرت». سپس به آن شاگرد گفت: «اینک مادرت.» از آن ساعت، آن شاگرد، او را به خانۀ خود برد.» (یوحنا ۱۹: ۲۶-۲۷).

نمونه‌های از تعالیم کتاب مقدس در خصوص اهمیت خانواده

چند نمونه از خانواده‌های شناخته‌شده در کتاب مقدس در اوایل عهد قدیم یافت می‌شوند.

  • ابراهیم، اسحاق و یعقوب همگی از فرمان خدا برای ازدواج و بچه‌دار شدن پیروی کردند.
  • ابراهیم و سارا ایمان آوردند تا در نهایت از برکاتی که با داشتن پسرشان اسحاق حاصل شد بهره‌مند شوند (پیدایش ۲۱ را ببینید).
  • تحت هدایت خداوند، خادم ابراهیم مسافت زیادی را طی کرد تا ربکا، زنی پارسا، را به عنوان همسر اسحاق بیابد (پیدایش ۲۴ را ببینید).
  • پسر اسحاق، یعقوب، سال‌ها کار کرد تا ازدواج کند و خانواده خود را تشکیل دهد، که خانه اسرائیل شد (پیدایش ۲۹۳۰ را ببینید).

تعالیم پولس

پولس رسول اغلب در مورد روابط خانوادگی صحبت می‌کرد. او در افسسیان ۶: ۱-۴ توصیه کرد:

 «ای فرزندان، از والدین خود در خداوند اطاعت کنید، زیرا کار درست این است. پدر و مادر خود را گرامی دار، که این نخستین حکمِ با وعده است: تا سعادتمند باشی و بر زمین عمرِ طولانی کنی.

ای پدران، فرزندان خود را خشمگین مسازید، بلکه آن‌ها را با تعلیم و تربیت خداوند بزرگ کنید.»

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید