بازگشت عیسی چه زمانی است؟

بازگشت عیسی چه زمانی است؟

پیش از پرداختن به هر نکته‌ای در خصوص بازگشت عیسی، یا اصطلاحاً همان «بازگشت ثانوی»، خالی از لطف نیست تا چند لحظه در متی ۲۴: ۳۶-۴۴ تأمل نمود که می‌گوید:

«هیچ‌کس آن روز و ساعت را نمی‌داند جز پدر؛ حتی فرشتگان آسمان و پسر نیز از آن آگاه نیستند…. پس بیدار باشید، زیرا نمی‌دانید سرورِ شما چه روزی خواهد آمد. پس شما نیز آماده باشید، زیرا پسر انسان در ساعتی خواهد آمد که انتظارش را ندارید.»

در نگاه اول به نظر می‌رسد که این آیات پاسخی روشن و صریح به سؤال مورد نظر ما ارائه می‌دهد، و آن اینکه، اطلاع از زمانِ بازگشت عیسی برای هیچ کس ممکن نیست. با این حال، آن آیات نمی‌گوید که هیچ کس هرگز نمی‌تواند بداند که عیسی چه زمانی برمی‌گردد.

اکثر محققان کتاب مقدس می‌گویند که عیسی، که اکنون در آسمان جلال یافته است، زمان بازگشت خود را می‌داند، و این نشان می‌دهد که عبارت “نه پسر” به این معنا نیست که عیسی هرگز نخواهد دانست که چه زمانی باز خواهد گشت.

به طور مشابه، ممکن است، در حالی که متی ۲۴: ۳۶-۴۴ نشان می‌دهد که در آن زمان هیچ کس نمی‌توانست زمان بازگشت عیسی را بداند، خدا می‌تواند زمان بازگشت مسیح را برای کسی در آینده آشکار کند.

علاوه بر این، در اعمال رسولان ۱: ۷ آمده است که: «بر شما نیست که ایام و زمانهایی را که پدر در اختیار خود نگاه داشته است بدانید؛» این را عیسی پس از آن گفت که شاگردان از او پرسیدند که آیا در آن زمان می‌خواهد پادشاهی را به اسرائیل بازگرداند.

به نظر می‌رسد که این پیام در اعمال رسولان ۱: ۷، تأییدی است بر باب ۲۴ ا انجیل متی. اطلاع از زمان بازگشت عیسی در اختیار ما نیست. اما این سؤال نیز وجود دارد که این عبارات به کدام بازگشت اشاره دارند.

آیا آن‌ها از رستاخیز صحبت می‌کنند یا از آمدن دوم؟ کدام بازگشت نامعلوم است – ربوده شدن، آمدن ثانویه یا هر دو؟ در حالی که ربوده شدن قریب‌الوقوع و اسرارآمیز است، زمان آمدن ثانویه به طور بالقوه می‌تواند بر اساس پیشگویی آخرالزمان شناخته شود.

اطلاع از زمان بازگشت عیسی ممکن نیست

با توجه به آنچه گفته شد، لازم است که خیلی واضح بگوییم، ما معتقد نیستیم که خدا زمان بازگشت عیسی را بر کسی آشکار کرده است، و در کتاب مقدس هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که بیانگر این باشد که خدا زمان بازگشت عیسی را بر کسی آشکار خواهد کرد.

متی ۲۴: ۳۶-۴۴، در حالی که به طور مستقیم با مردم زمان عیسی صحبت می‌کرد، شامل یک اصل کلی نیز می‌باشد. زمان بازگشت عیسی و پایان عصر برای ما نیست که بدانیم. کتاب مقدس هیچ کجا ما را تشویق نمی‌کند که برای تعیین تاریخ بازگشت تلاش کنیم؛ در عوض،

ما باید: «پس بیدار باشید، زیرا نمی‌دانید سرورِ شما چه روزی خواهد آمد» (آیه ۴۲).

ما باید « آماده باشیم، زیرا پسر انسان در ساعتی خواهد آمد که انتظارش را ندارید» (آیه ۴۴).

اگر در مقطعی از آینده کسی بتواند زمان بازگشت عیسی را تعیین کند، اقتدار سخنان عیسی کاهش می‌یابد. اگر تاریخ کشف شد، دیگر نیازی به «مراقب نگه داشتن» یا «آماده بودن» نداریم. بنابراین، با در نظر گرفتن اصل متی ۲۴: ۳۶-۴۴ باید گفت که:

نه، برای کسی امکان‌پذیر نیست که تاریخ بازگشت عیسی را بداند.

علیرغم این اصل روشن کتاب مقدس، بسیاری در طول تاریخ مسیحیت تلاش کرده‌اند تا تاریخ بازگشت عیسی را پیشگویی کنند. بسیاری از این تاریخ‌ها پیشنهاد شده است و همه آن‌ها اشتباه بوده است. اگر نگوییم همه، اما باید گفت اکثر کسانی که تاریخ‌های مشخصی را برای بازگشت عیسی پیش‌بینی کرده‌اند، مواضع عقیدتی مشکوک، اگر نگوییم بدعت‌آمیز، در مورد مسائل دیگر داشته‌اند.

همان‌طور که در بالا گفته شد، بر اساس متی ۲۴: ۳۶ و اعمال رسولان ۱: ۷، خواست خدا برای ما نیست که روز بازگشت عیسی را محاسبه کنیم. هر کسی که چنین کاری را بر عهده بگیرد، حتی اگر هیچ چیز دیگری نباشد، می‌توان گفت که گمراه شده است.

توصیه کتاب مقدس در خصوص زمان بازگشت عیسی

نکات کلیدی این است که، اولاً کتاب مقدس هیچ جا ما را تشویق نمی‌کند که زمان بازگشت عیسی را کشف کنیم و ثانیاً کتاب مقدس هیچ داده صریحی ارائه نمی‌دهد که با آن بتوان زمان بازگشت عیسی را تعیین کرد.

در عوض، کتاب مقدس به جای ایجاد محاسبات دیوانه‌وار و گمانه‌زنی برای تعیین زمان بازگشت عیسی، ما را تشویق می‌کند که «بیدار باشیم» و «آماده باشیم» (متی ۲۴: ۴۲-۴۴).

این واقعیت که روز بازگشت عیسی ناشناخته است، باید ما را برانگیزد تا هر روز را در پرتوی نزدیک بودن بازگشت مسیح زندگی کنیم.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

سپر ایمان را برگیرید، تا بتوانید با آن، همۀ تیرهای آتشین آن شریر را خاموش کنید.
افسسیان 6: 16