بازگشت ثانوی عیسی مسیح چیست؟

بازگشت ثانوی عیسی مسیح
زکریا 12: 10 و مکاشفه 1: 7 که بازگشت ثانوی عیسی مسیح را توصیف می‌کنند، به گذشته‌ای نظر دارند که عیسی را نیزه زده بودند.

بازگشت ثانوی عیسی مسیح (آمدن دوم مسیح) امید ایمان‌داران به این است که خدا بر همه چیز مسلط است و به وعده‌ها و پیشگویی‌های کلامِ خود وفادار است.

عیسی مسیح در اولین آمدنش، به عنوان یک نوزاد در یک آخور در بیت لحم به زمین آمد، همان‌طور که پیشگویی شده بود. عیسی بسیاری از پیشگویی‌های ماشیح را در طول تولد، زندگی، خدمت، مرگ و رستاخیز خود برآورده کرد. با این حال، پیشگویی‌هایی در مورد ماشیح وجود دارد که عیسی هنوز آن‌ها را برآورده نکرده است.

آمدن دوم مسیح یا همان بازگشت ثانوی عیسی مسیح، بازگشت مسیح برای تحقق این پیشگویی‌های باقی‌مانده خواهد بود. عیسی در اولین آمدنش، خادم رنجور بود، اما در آمدن دوم، پادشاه فاتح خواهد بود. عیسی در اولین آمدنش در فروتنانه‌ترین وضعیت آمد، اما در آمدن دوم، همراه با لشکریان آسمان خواهد آمد.

بازگشت ثانوی عیسی مسیح

انبیای عهد عتیق به وضوح این تشخیص را بین این دو آمدن قائل نشدند. این را می‌توان در اشعیا ۷: ۱۴، ۹: ۶-۷ و زکریا ۱۴: ۴ مشاهده کرد. در نتیجه پیشگویی‌هایی که به نظر می‌رسد از دو نفر صحبت می‌کنند، بسیاری از دانشمندان یهودی را به سوی این باور سوق داد که هم ماشیح رنج دیده و هم ماشیح فاتح وجود خواهد داشت. چیزی که آن‌ها قادر به درکش نبودند این است که فقط یک ماشیح وجود دارد و او هر دو نقش را ایفا می‌کند.

عیسی در اولین آمدن خود نقش خادم رنجور (اشعیا فصل ۵۳) را به انجام رساند. عیسی نقش نجات‌دهنده و پادشاه اسرائیل را در بازگشت ثانوی (آمدن دوم) خود انجام خواهد داد. زکریا ۱۲: ۱۰ و مکاشفه ۱: ۷ که بازگشت ثانوی عیسی مسیح را توصیف می‌کنند، به گذشته‌ای نظر دارند که عیسی را نیزه زده بودند. اسرائیل و تمام جهان برای اینکه بار اول ماشیح را نپذیرفتند، سوگوار خواهند شد.

توصیف زکریا ۱۲: ۱۰ از بازگشت ثانوی عیسی مسیح

«و بر خاندان داوود و بر ساکنان اورشلیم روح فیض و دعاهای ملتمسانه را خواهم ریخت، و بر من که نیزه‌ام زدند خواهند نگریست، و برای من مانند کسی که به جهت تنها فرزندش به سوگ نشیند، سوگواری خواهند کرد و همچون کسی که به جهت نخست‌زاده‌اش بگرید، به تلخی خواهند گریست.»

بازگشت ثانوی عیسی مسیح

توصیف مکاشفه ۱: ۷ از بازگشت ثانوی عیسی مسیح

«هان با ابرها می‌آید،

هر چشمی او را خواهد دید،

حتی چشم آنان که نیزه به او زدند؛

و همۀ طوایفِ زمین به سوگش خواهند نشست. …»

پس از صعود عیسی به آسمان، فرشتگان به رسولان گفتند: «ای مردان جلیلی چرا ایستاده، به آسمان چشم دوخته‌اید؟ همین عیسی که از میان شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد، به همین‌گونه که دیدید به آسمان رفت.» (اعمال رسولان ۱: ۱۱).

زکریا ۱۴: ۴ محل بازگشت ثانوی را کوه زیتون معرفی می‌کند. متی ۲۴: ۳۰ اعلام می‌دارد: «آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت، همه‌ی طوایف زمین سوگواری خواهند کرد و پسر انسان را بینند که بر ابرهای آسمان، با قدرت و جلال عظیم می‌آید» تیتوس ۲: ۱۳ بازگشت ثانوی عیسی مسیح را به عنوان «تجلّی جلال» توصیف می‌کند.

در مکاشفه ۱۹: ۱۱-۱۶ درباره بازگشت ثانوی عیسی مسیح با جزئیات بیشتر صحبت شده است: «آنگاه دیدم که آسمان گشوده است و پیش رویم، هان اسبی است سفید، با سواری که امین و برحق می‌نامندش. او به عدل حکم می‌کند و می‌جنگد. چشمانش به آتشِ مشتعل می‌مانَد و بر سرش تاج‌های بسیار است. و نامی دارد بر او نوشته که هیچ‌کس نمی‌داند، جز خودش. ردایی دارد به خونْ آغشته و نامی که بدان خوانده می‌شود ’کلام خدا‘ است. سپاهیان آسمان از پی او می‌آمدند، سوار بر اسبان سفید، و در جامه‌های کتانِ نفیس و سفید و پاکیزه. و شمشیری از دهانش بیرون می‌آید بُرّان، تا با آن بر قوم‌ها بتازد. ”بر آنان با عصای آهنین حکم خواهد راند.“ چَرخُشتِ شرابِ خشم و غضبِ خدای قادر مطلق را لگدمال خواهد کرد. و بر ردا و ران او نامی نوشته شده است: ”شاه شاهان و ربِ ارباب.“»

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید