20 آیه کتاب مقدس درباره اعتماد کردن به خداوند

آیات کتاب مقدس درباره اعتماد به خداوند (اعتماد کردن به خدا)
وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، اعتماد کردن به خداوند آسان است، اما ما باید در همه زمان‌ها - خوب یا بد - به او ایمان داشته باشیم. او در تمام این مدت در کنار ما خواهد بود.

پیش‌تر در مقاله‌ی «۱۵ آیه کتاب مقدس درباره اعتماد به خداوند» به این نکته اشاره کردیم که اگر چه فشارهای زندگی روزمره می‌تواند به سرعت بر شما تحمیل شود و احساس دلواپسی را برایمان ایجاد کند، اما در مبارزات خود تنها نیستیم. همچنین اشاره شد که برای کسانی که مذهبی هستند، آیات کتاب مقدس در مورد اعتماد کردن به خداوند می‌تواند راهنمایی، چشم انداز و احساس آرامش را در زمانی که به آن نیاز دارند ارائه دهد.

این آیات آرامش بخش کتاب مقدس می‌تواند نگرانی شما را کاهش دهد، ذهن شما را پاک و به شما کمک کند تا برای روزهای آینده احساس آمادگی بهتری کنید – صرف نظر از اینکه آن‌ها چه چیزی به ارمغان می‌آورند.

در مقاله حاضر نیز قصد داریم تا به جهت تبیین این واقعیت که اعتماد به خداوند چیزی جز آرامش و سعادت را به همراه نخواهد داشت، ۲۰ آیه دیگر از کتاب مقدس را در خصوص اعتماد کردن به خداوند و نتایج حاصل از آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

۵ آیه اول در خصوص اعتماد کردن به خداوند

«آنان که نام تو را می‌شناسند، بر تو توکل می‌دارند،زیرا تو،‌ خداوندا، هرگز جویندگان خود را وانگذاشته‌ای.» (مزمور ۹: ۱۰)

هنگامی که خدا و خوبی‌اش را بطلبید، او به وعده‌های خود وفا می‌کند.

«پس به شما می‌گویم، نگران زندگی خود نباشید که چه بخورید یا چه بنوشید، و نه نگران بدن خود که چه بپوشید. آیا زندگی از خوراک و بدن از پوشاک مهم‌تر نیست؟» (متی ۶: ۲۵)

وقتی کاملاً به خدا اعتماد کنید، هیچ نگرانی – حتی چیزهای کوچک – برای او خیلی بزرگ نخواهد بود.

«زیرا فکرهایی را که برای شما دارم می‌دانم، که فکرهای سعادتمندی است و نه تیره‌بختی، تا به شما امید بخشم و آینده‌ای عطا کنم؛ این است فرمودۀ خداوند.» (ارمیا ۲۹: ۱۱)

برنامه‌های خدا همیشه بر نقشه‌های ما برتری خواهد داشت. هدف او – در همه حال – این است که شما را موفق کند.

«خداوند نیرو و سپر من است؛ دلم بر او توکل دارد، و مدد یافته‌ام. قلبم آکنده از شادی است و با سرود، او را سپاس می‌گویم.» (مزمور ۲۸: ۷)

وقتی به خدا ایمان بیاوریم، او راه‌هایی را برای بازگرداندن آن اعتماد پیدا خواهد کرد. او ما را هدایت و از ما محافظت می‌کند.

«می‌دانیم در حق آنان که خدا را دوست می‌دارند و بر طبق ارادۀ او فرا خوانده شده‌اند، همۀ چیزها با هم برای خیریت در کار است.» (رومیان ۸: ۲۸)

ما ممکن است نقشه بزرگ خدا را درک نکنیم، اما باید اعتماد کنیم که او برنامه‌ای برای ما دارد. همه چیز در زندگی ما در مسیر خِرَد او اتفاق می‌افتد.

۵ آیه دوم در خصوص اعتماد کردن به خداوند

«ای قوم، همواره بر او توکل کنید، و سفرۀ دل خویش را بر او بگشایید؛ زیرا که خدا پناه ماست.» (مزمور ۶۲: ۸)

وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، اعتماد کردن به خداوند آسان است، اما ما باید در همه زمان‌ها – خوب یا بد – به او ایمان داشته باشیم. او در تمام این مدت در کنار ما خواهد بود.

«این است اطمینانی که در حضور او داریم که هر گاه چیزی بر طبق ارادۀ وی درخواست کنیم، ما را می‌شنود.» (اول  یوحنا ۵: ۱۴)

بخشی از اینکه بتوانیم روی خدا حساب کنیم، این است که بدانیم هر زمان که به او نیاز داریم او آنجاست؛ دعاهای ما هرگز ناشنیده نمی‌ماند.

«اینان ارابه‌ها و آنان اسبها را، اما ما نام یهوه خدای خود را ذکر خواهیم کرد.» (مزمور۲۰: ۷)

وقتی نوبت به خداوند می‌رسد، دیدن باور نیست. شاید اعتماد به چیزهای ملموس در اطرافتان آسان‌تر به نظر برسد، اما عشق خدا تنها چیزی است که واقعاً می‌توان روی آن حساب کرد.

«تا به ابد بر خداوند توکل کنید، زیرا که خداوند یهوه، صخرۀ جاودانی است.» (اشعیا ۲۶: ۴)

در زندگی، چیزهای زیادی وجود دارد که ما باید و می‌توانیم نسبت به آن‌ها اطمینان نداشته باشیم – اما محبت خدا یکی از آن‌ها نیست. در او هرگز تزلزل را نمی‌یابد، او همیشه آنجاست. اگر کسی هست که باید به او ایمان بیاوریم، بدون تردید آن کس خداوند است.

«آنگاه که ترسان شوم،بر تو توکل خواهم کرد.آری، بر خدا توکل خواهم کرد،بر خدایی که کلامش را می‌ستایم.و ترسان نخواهم شد؛انسان خاکی به من چه تواند کرد؟» (مزمور ۵۶: ۳-۴)

ترس بخشی عادی از زندگی است. اما در حالی که خدا در کنار ماست، می‌توانیم در تاریک‌ترین لحظات به سوی او روی آوریم و بدانیم که او در کنار ماست.

۵ آیه سوم در خصوص اعتماد کردن به خداوند

«رنجهای شریران بسیار است، اما هر کس را که بر خداوند توکل دارد، محبت احاطه خواهد کرد.» (مزمور ۳۲: ۱۰)

وقتی به خدا ایمان داریم، به ما محبت و امنیت پاداش داده خواهد شد تا از دوران سخت عبور کنیم.

«با تمامِ دلِ خود بر خداوند توکل کن، و بر عقل خویش تکیه منما؛ در همۀ راههای خود او را در نظر داشته باش، و او طریقهایت را راست خواهد گردانید.» (امثال ۳: ۵-۶)

دیدن چشم انداز خدا برای زندگی‌مان برای ما سخت است، اما اگر به او اعتماد کنیم و ایمان داشته باشیم، او ما را در راهی که به طور ویژه برای ما ساخته است، راهنمایی خواهد کرد.

«از خبر بد نخواهد ترسید؛ دلش مستحکم است و بر خداوند توکل دارد.» (مزمور ۱۱۲: ۷)

از آنجایی که خدا برای ما برنامه‌ای دارد، حتی خبرهای بد نیز در بینش او قرار می‌گیرد. بنابراین ما نیاز به نگرانی در مورد چیزها نداریم، فقط باید اعتماد کنیم که او بهترین را برای ما انجام می‌دهد.

«آیا تو را امر نکردم؟ قوی و دلیر باش. مترس و هراسان مباش، زیرا هر جا که بروی، یهوه خدایت با تو خواهد بود.» (یوشع ۱: ۹)

با وجود خدا در کنارمان، به‌راستی چیزی برای ترسیدن نداریم.

«پناه بردن بر خداوند بهتر است از توکل بر انسان.» (مزمور ۱۱۸: ۸)

مردم خطاپذیر هستند. ما می‌توانیم با اعتماد بیش از حد به یک نفر آسیب ببینیم. اما خدا همیشه قابل اعتماد است و ما آنجاست که در مواقع نیاز به او متوسل شویم.

۵ آیه چهارم در خصوص اعتماد کردن به خداوند

«ترس از انسان دام می‌شود، اما آن که بر خداوند توکل کند، ایمن می‌ماند.» (امثال ۲۹: ۲۵)

ما به راحتی می‌توانیم در دام ترس‌های خودمان گرفتار شویم. اما زمانی که به نظر می‌رسد کارها خیلی زیاد است، ما فقط باید به خدا روی آوریم تا به یاد داشته باشیم که در دستان امن او هستیم.

«ایمان، ضامن چیزهایی است که بدان امید داریم و برهان آنچه هنوز نمی‌بینیم» (عبرانیان ۱۱: ۱)

ایمان داشتن به این معنی است که بدانیم امیدهای ما به گوش خدا می‌رسد و او در کنار ماست، حتی اگر ما او را نبینیم.

«راه خود را به خداوند بسپار، و بر او توکل کن، که او عمل خواهد کرد.» (مزمور ۳۷: ۵)

خدا فقط منتظر است که ما به او اعتماد کنیم تا بتواند ما را به جلو هدایت کند و با در نظر گرفتن بهترین منافع ما عمل کند.

 «اما مبارک است آن که بر خداوند توکل کند، و اعتمادش بر او باشد.» (ارمیا ۱۷: ۷)

برای ایمان به خدا، ما نیز به نوبه خود مورد برکت او هستیم.

«خداوند مرا از هر عمل شریرانه خواهد رهانید و برای پادشاهی آسمانی خود نجات خواهد بخشید. جلال بر او باد تا ابدالآباد. آمین!» (دوم تیموتائوس ۴: ۱۸)

درست همان‌طور که عیسی به خاطر گناهان ما روی صلیب مُرد، خدا ما را به خاطر اشتباهاتمان خواهد بخشید. وقتی تصمیم بگیریم به او اعتماد کنیم، او با آغوش باز از ما استقبال خواهد کرد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان «۱۵ آیه کتاب مقدس درباره اعتماد به خداوند» به بیان ۱۵ آیه در خصوص اعتماد کردن به خداوند پرداخته‌ایم که برای مشاهده می‌توانید بر روی لینک مقاله کلیک نمایید.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، هرآنچه می‌خواهید، درخواست کنید که برآورده خواهد شد.
یوحنا 15: 7