اعتماد به خدا، راز رهایی است

اعتماد به خداوند، راز رهایی
راز رهایی این است که این حقیقت (اعتماد به خدا) را عملی کنید و آن را به چنان موضوع غالبی در زندگی خود تبدیل کنید که شما هر رویداد، هر غم و اندوه، هر دعایی را با این اعتقاد راسخ که خداوند کاملاً قابل‌اعتماد است می‌بینید.

میزان و نحوه‌ی اعتماد به خدا (اعتماد به عیسی مسیح)، یا به بیانی دیگر، اعتماد کامل به خدا همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که در زندگی یکایک افراد خداباور و یکتاپرست وجود داشته و خواهد داشت؛ به گونه‌ای که برخی مواقع به چالشی تبدیل می‌گردد که می‌تواند به نحوی وجدان ما را درگیر خود نماید. این درگیری که آیا واقعاً به خدا اعتماد دارم؟ آیا اعتمادم به این دلیل است که چون تنها راه است و راه دیگری پیش روی من نیست؟ و…

اعتماد به خدا (عیسی مسیح): بزرگ‌ترین راز روحانی زندگی

آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که با وجود تلاش فراوان، زندگی‌تان مطابق میلتان پیش نرفته و به همین دلیل ناراحت شده باشید؟ آیا در حال حاضر چنین احساسی دارید؟ شما می‌خواهید به خدا اعتماد کنید، اما نیازها و خواسته‌های معقول دارید.

شما از آنچه باعث خوشحالی‌تان می‌شود آگاه هستید و با تمام وجود برای کسب آن‌ها دعا می‌کنید و از خدا می‌خواهید که برای به دست آوردنشان به شما کمک کند. اما اگر این اتفاق نیفتد، احساس ناامیدی، ناکامی و حتی تلخی می‌کنید.

گاهی اوقات شما به آنچه می‌خواهید می‌رسید، اما تازه متوجه می‌شوید که  آن چیز نه تنها شما را خوشحال نمی‌کند، بلکه باعث سرخوردگی‌تان می‌گردد. بسیاری از مسیحیان این چرخه را در تمام طول زندگی خود تکرار می‌کنند و همواره متعجب هستند که چه کار اشتباهی انجام می‌دهند.

راز در «انجام دادن» است

یک راز روحانی وجود دارد که می‌تواند شما را از این چرخه باطل رها کند، و آن «اعتماد به خدا» است.

شما می‌پرسید “چه؟ این  که راز نیست. من آن را ده‌ها بار در کتاب مقدس خوانده‌ام و موعظه‌های زیادی نیز در مورد آن شنیده‌ام. منظورش از راز چیست؟”

راز این است که این حقیقت (اعتماد به خدا) را عملی کنید و آن را به چنان موضوع غالبی در زندگی خود تبدیل کنید که شما هر رویداد، هر غم و اندوه، هر دعایی را با این اعتقاد راسخ که خداوند کاملاً قابل‌اعتماد است می‌بینید.

“با تمامِ دلِ خود بر خداوند توکل کن، و بر عقل خویش تکیه منما؛ در همۀ راه‌های خود او را در نظر داشته باش، و او طریق‌هایت را راست خواهد گردانید.” (امثال ۳: ۵-۶)

اینجاست که ما به هم می‌ریزیم. ما می‌خواهیم به هر چیزی بیشتر از خداوند اعتماد کنیم. ما به توانایی‌های خودمان، به قضاوت رئیسمان درباره ما، به پولمان، دکترمان، حتی به یک خلبان هواپیما اعتماد خواهیم کرد؛ اما خداوند؟ خب…

اعتماد به چیزهایی که می‌توانیم ببینیم آسان است. مطمئناً ما به خدا ایمان داریم، اما آیا اجازه می‌دهیم او زندگی ما را در دست بگیرد و اداره کند؟ ما فکر می‌کنیم که چنین درخواستی مقداری زیاده‌روی است.

اختلاف‌نظر در مورد آنچه واقعاً مهم است

نکته اصلی این است که ممکن است «خواسته‌های ما» با «خواسته‌های خدا برای ما» مطابقت نداشته باشد. بالاخره این زندگی ماست، اینطور نیست؟ آیا نباید خودمان نیز در مورد آن نظری داشته باشیم؟ آیا ما نباید کسی باشیم که تصمیم نهایی را می‌گیریم؟ خدا به ما اختیار داده ، اینطور نیست؟

تبلیغات و فشار اطرافیان به ما می‌گوید چه چیزی مهم است: شغلی با درآمد بالا، ماشینی لوکس، خانه‌ای باشکوه و بی‌نظیر، همسر یا روابطی که دیگران را از حسادت مریض می‌کند.

اگر ما به اندیشه جهان در مورد آنچه مهم است بیفتیم، در دام یک چرخه‌ای می‌افتیم که به قول سی. اس. لوئیس در کتاب «مسیحیت ناب» می‌توان نام «دفعه بَعدی» را بر آن گذاشت. به این صورت که اگر ماشین جدید، رابطه، ترفیع یا هر چیز دیگری شادی مورد انتظار شما را به ارمغان نیاورد، همچنان به جستجو ادامه می‌دهید و فکر می‌کنید «شاید دفعه بعد» نیازتان برآورده گردد.

اما واقعیت موجود این است که این دام، چرخه‌ای است که همیشه یکسان است، زیرا شما همواره به دنبال بهترین‌ها هستید که رضایت خاطر صددرصدی شما را برآورده کنند.

وقتی در نهایت به جایی رسیدید که احساس کنید ذهن و قلبتان با یکدیگر موافق است، باز هم مردد هستید و این بسیار ترسناک است. اعتماد به خداوند می‌تواند مستلزم این باشد که شما هر چیزی را که تا به حال در مورد آنچه شادی و موفقیت را به ارمغان می‌آورد باور کرده‌اید، رها کنید.

چنین عملی مستلزم پذیرش این حقیقت است که خدا می‌داند چه چیزی برای شما بهتر است. اما چگونه می‌توان این جهش را از دانستن به انجام دادن ایجاد کرد؟ چگونه  به جای دنیا یا خودتان، به خدا اعتماد می‌کنید؟

راز پشت این راز

راز در درون شما زندگی می‌کند: روح القدس. او نه تنها به شما در خصوصِ درستیِ اعتماد به خداوند (اعتماد به عیسی مسیح) حکم می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا آن را انجام دهید. انجام این کار به تنهایی خیلی سخت است.

“امّا آن مدافع، یعنی روح‌القدس، که پدر او را به نام من می‌فرستد، او همه چیز را به شما خواهد آموخت و هر آنچه من به شما گفتم، به یادتان خواهد آورد. برای شما آرامش به جا می‌گذارم؛ آرامش خود را به شما می‌دهم. آنچه من به شما می‌دهم، نه چنان است که جهان به شما می‌دهد. دل شما مضطرب و هراسان نباشد.” (یوحنا ۱۴: ۲۶-۲۷)

از آنجایی که روح القدس شما را بهتر از خودتان می‌شناسد، دقیقاً آنچه را که برای ایجاد این تغییر نیاز دارید به شما می‌دهد. او بی‌نهایت صبور است، بنابراین به شما اجازه می‌دهد این راز را – با اعتماد به خداوند – در مراحل کوچک آزمایش کنید. اگر زمین بخورید او شما را می‌گیرد. وقتی موفق شدید با شما شادی می‌کند.

به خدا اعتماد کنید. بر خداوند توکل کنید

وقتی به خداوند اعتماد کنید، این حساس ایجاد خواهد شد که سنگینی دنیا از روی دوشتان برداشته شده است. فشار اکنون از شما خارج شده و بر خداست و او می‌تواند به خوبی از عهده آن برآید.

خداوند چیزی را از زندگی شما زیبا خواهد کرد، اما برای انجام آن به «اعتماد شما به او» نیاز دارد. آماده‌اید؟ زمان شروع امروز است، همین الان.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، هرآنچه می‌خواهید، درخواست کنید که برآورده خواهد شد.
یوحنا 15: 7