آیا عیسی خداست؟

عیسی خداست - عیسی مسیح کیست
آیا عیسی خداست؟ بله. عیسی خود را خدا اعلام کرد. پیروانش او را خدا می‌دانستند. تدارک نجات تنها در صورتی کار می‌کند که عیسی خدا باشد. عیسی خدای مجسم، الف و یای ابدی (مکاشفه 1: 8؛ 22: 13)، و خدای نجات دهنده ما است. (دوم پطرس 1: 1)

پاسخ برخی‌ها به این پرسش که آیا عیسی خداست؟ و آیا عیسی ادعای خدایی کرده است؟، پاسخی منفی و حتی در بسیاری مواقع پاسخی از روی لجاجت و البته عدم آگاهی و عدم درک کافی از متون کتاب مقدس است.

برخی از کسانی که خدا بودن عیسی را انکار می‌کنند، مدعی این هستند که عیسی هرگز نگفته است که او خداست. هر چند درست است که کتاب مقدس هرگز سخنان صریح عیسی را که “من خدا هستم”را  ثبت نکرده است، اما این بدان معنا نیست که عیسی هرگز ادعای خدا بودن نکرده است.

آیا عیسی خداست؟ – عیسی ادعا کرد که خداست.

به عنوان مثال، به سخنان عیسی در یوحنا ۱۰: ۳۰ توجه کنید که می‌فرماید: “من و پدر یکی هستیم.” ما فقط باید به واکنش یهودیان به اظهارات او نگاه کنیم تا بدانیم او ادعا می‌کند که خداست. آن‌ها سعی کردند عیسی را به همین دلیل سنگسار کنند: “از آن رو که کفر می‌گویی، زیرا انسانی و خود را خدا می‌خوانی.” (یوحنا ۱۰: ۳۳).

یهودیان دقیقاً آنچه عیسی ادعا می‌کرد، یعنی الوهیت، را درک می‌کردند. وقتی عیسی اعلام کرد: «من و پدر یکی هستیم»، او می‌گفت که او و پدر از یک ماهیت و یک ذات هستند.

یوحنا ۸: ۵۸ نمونه دیگری است که می‌توان به آن اشاره نمود. عیسی اعلام کرد: «آمین، آمین، به شما می‌گویم، پیش از آنکه ابراهیم باشد، من هستم!» این اشاره‌ای است به خروج ۳: ۱۴ زمانی که خدا خود را به عنوان “من هستم” آشکار کرد. یهودیانی که این جمله را شنیدند، همان‌طور که شریعت موسی دستور داده بود، با برداشتن سنگ به قصد کشتن او به دلیل کفر گفتن واکنش نشان دادند (لاویان ۲۴: ۱۶).

آیا عیسی خداست؟ – پیروانش او را خدا اعلام کردند.

یوحنا مفهوم الوهیت عیسی را تکرار می‌کند: «کلمه [عیسی] خدا بود» و «کلمه جسم شد» (یوحنا ۱: ۱، ۱۴). این آیات به وضوح نشان می‌دهد که عیسی خدای تجسم یافته است. اعمال رسولان ۲۰: ۲۸ به ما می‌گوید: “کلیسای خدا را که آن را به خون خود خریده است، شبانی کنید.” چه کسی کلیسا را با خون خود خرید؟ عیسی مسیح و همین آیه بیان می‌کند که خدا کلیسای خود را با خون خود خریداری کرد. بنابراین، عیسی خداست.

تومای شاگرد در مورد عیسی اعلام کرد: “خداوند من و خدای من” (یوحنا ۲۰: ۲۸). عیسی گفته‌ی توما را تصحیح نمی‌کند. تیتوس۲: ۱۳ ما را تشویق می‌کند که منتظر آمدن خدا و نجات دهنده خود، عیسی مسیح باشیم (همچنین به دوم پطرس ۱:۱ نگاهی بیندازید).

در عبرانیان ۱:  8، پدر درباره عیسی اعلام می‌کند: “امّا دربارۀ پسر می‌گوید “ای خدا، تخت سلطنت تو جاودانه است؛ عصای پادشاهی تو عصای عدل و انصاف است.” پدر به عیسی به عنوان خدا اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که عیسی واقعاً خداست.

در مکاشفه، فرشته‌ای به یوحنای رسول دستور داد که فقط خدا را پرستش کند (مکاشفه ۱۹: ۱۰). چندین بار در کتاب مقدس عیسی پرستش می‌شود (متی ۲: ۱۱؛ ۱۴: ۳۳؛ ۲۸: ۹، ۱۷؛ لوقا ۲۴: ۵۲؛ یوحنا ۹: ۳۸). او هرگز مردم را به خاطر پرستشش سرزنش نمی‌کند. اگر عیسی خدا نبود، به مردم می‌گفت که او را پرستش نکنند، همان‌طور که فرشته در مکاشفه انجام داد (مکاشفه ۱۹: ۱۰). فراتر از این‌ها، آیات بسیار دیگری از کتاب مقدس وجود دارد که بر خدا بودن عیسی دلالت دارد.

آیا عیسی خداست؟ – دلیل اینکه عیسی باید خدا باشد.

مهم‌ترین دلیل اینکه عیسی باید خدا باشد این است که اگر او خدا نبود، مرگ او برای پرداخت مجازات گناهان جهان کافی نبود (اول یوحنا ۲:۲). اگر عیسی خدا نبود و تنها موجودی مخلوق بود، به هیچ وجه نمی‌توانست تاوان بی‌نهایتی را که برای گناه در برابر خدای نامتناهی لازم است بپردازد. فقط خدا می‌تواند چنین تاوان بی‌نهایتی را بپردازد. فقط خدا می‌تواند گناهان جهان را بپذیرد (دوم قرنتیان ۵: ۲۱)، بمیرد و زنده شود و پیروزی خود بر گناه و مرگ را ثابت کند.

آیا عیسی خداست؟ بله. عیسی خود را خدا اعلام کرد. پیروانش او را خدا می‌دانستند. تدارک نجات تنها در صورتی کار می‌کند که عیسی خدا باشد. عیسی خدای مجسم، الف و یای ابدی (مکاشفه ۱: ۸؛ ۲۲: ۱۳)، و خدای نجات دهنده ما است. (دوم پطرس ۱: ۱)

منبع: gotquestions

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید