آشنایی با برخی از تعالیم عیسی مسیح

تعالیم عیسی مسیح
در تعالیم عیسی مسیح، ما طرح شادی، رستگاری و نجاتمان را می‌یابیم، طرحی الهی که شامل ایمان به مسیح، توبه، تعمید، حفظ فرامین خداوند، دریافت روح‌القدس، و تحمل (صبر) تا آخر است.

به گواه تاریخ و نیز تجاربِ فردی و جمعی بسیاری، تعالیم عیسی مسیح همواره مسیر شادی، بهروزی و سعادت را برای پذیرندگان واقعی آن فراهم آورده است، و بدون تردید کسانی که با تمامی دل و جان و فکر خود این تعالیم را پذیرفته‌اند، مسیر را با موفقیت طی نموده‌اند.

عیسی مسیح در طول خدمت خود بر روی زمین، راه بازگشت به خدا را به پیروان خود آموخت و به زندگی آن‌ها و زندگی امروز ما هدف داد.

تعالیم عیسی مسیح: طرحی الهی

در تعالیم عیسی مسیح، ما طرح شادی، رستگاری و نجاتمان را می‌یابیم، طرحی الهی که شامل ایمان به مسیح، توبه، تعمید، حفظ فرامین خداوند، دریافت روح‌القدس، و تحمل (صبر) تا آخر است. این‌ها اصول نجات‌دهنده‌ای هستند که توسط عیسی مسیح آموزش داده شده است، بستری که انجیل او بر روی آن بنا شده است.

خوشابحال ها

عیسی مدت کوتاهی پس از غسل تعمیدش توسط یحیی تعمید دهنده، انجیل خود را آموزش داد و در گفتمانی قدرتمند به نام موعظه سر کوه (متی ۵-۷)، چگونگی شاگرد پارسا بودن را بیان کرد.

در طول این موعظه‌ی محبوب، عیسی معیار جدیدی از پارسایی را معرفی کرد که در ده فرمان بسط یافت. «تو نباید بکشی» دیگر کافی نبود؛ عیسی از پیروانش خواست که نفرت را رد کنند، بخشنده باشند و حتی دشمنان خود را دوست بدارند. او از مردم خواست که قلب خود و همچنین اعمال خود را تغییر دهند.

در موعظه سر کوه، عیسی همچنین هشت تعلیم مهم به نام خوشابحال ها را بیان کرد. کلمه خوشابحال به معنای «برکت عالی» یا «خوشبختی والا» است. خوشابحال ها برکات شگفت‌انگیز وعده داده شده‌ای را که وقتی ویژگی‌های درستکارانه خاصی را ایجاد می‌کنیم، برجسته می‌کنند.

تمثیل‌های عیسی

به دلیل دلسوزی و بینش الهی مسیح، او به طور منحصربه فردی قادر بود کسانی را که تعلیم می‌داد درک کند و از طریق کلمات ساده و همچنین از طریق تمثیل‌ها با آن‌ها قانع‌کننده صحبت کند. استفاده از تمثیل یک روش آموزشی قدرتمند بود که با سنت زمان او مطابقت داشت، و این داستان‌های ساده و به یاد ماندنی نشان دهنده یک سوم تعالیم عیسی مسیح در کتاب مقدس است.

قدرت منحصر به فرد تمثیل‌ها این است که دارای چندین لایه معنا هستند و بسته به آمادگی معنوی و حساسیت خواننده در سطوح مختلف قابل درک هستند. تمثیل‌های او درس‌های مهمی می‌آموزد که امروزه نیز قابل اجرا و عملی هستند.

معجزات عیسی

عیسی از طریق اعمال خود، و به ویژه معجزات، درس‌های مهمی در مورد ایمان، مهربانی، و توانایی خدا برای ساختن چیزهای بزرگ از فروتنانه‌ترین هدایای ما آموخت.

برای مثال، هنگامی که انبوهی متشکل از ۵۰۰۰ مرد و تعداد نامشخصی از زنان و کودکان در نزدیکی بیت‌ صیدا دور او جمع شدند، عیسی مسیح تنها با دو ماهی و پنج قرص نان به همه آن‌ها غذا داد.

فرصت‌های مشابهی برای تعلیم (گاهی از طریق معجزات، و گاهی از طریق اعمال او) هنگامی به وجود می‌آمد که با جذامی‌ها، مردان ثروتمند، زن کنار چاه و فریسیان روبرو شد. در مجالس دینی و اجتماعی تعلیم می‌داد، در میان گرفتاران همان‌گونه که آن‌ها را شفا می‌داد، به قدرتمندان تعلیم می‌داد همان‌گونه که آن‌ها را سرزنش می‌کرد، و در میان گناهکاران همان‌گونه که آن‌ها را می‌بخشید، تعلیم می‌داد.

عیسی حتی امروز هم به انجام معجزات ادامه می‌دهد. گزارش‌های الهام‌بخش از معجزات او می‌تواند به ما کمک کند تا به او نزدیک‌تر شویم؛ و همان‌طور که او را می‌شناسیم، می‌توانیم اثرات معجزه‌آسای تعالیم و فیض او را در زندگی خود تجربه کنیم.

عیسی مسیح: معلمی با مثال

تعالیم عیسی مسیح در مواردی بسیار بیشتر از تمثیل‌ها و موعظه‌های او یافت می‌شود. این تعالیم همچنین در الگوی شخصی که او در طول زندگی خود برای ما گذاشته است، یافت می‌شوند، نمونه‌ای از اطاعت، فروتنی و محبت.

حقایقی ابدی که او هم با گفتار و هم با عمل آموزش داد، می‌توانند زندگی امروز ما را به همان اندازه که بر زندگی کسانی که برای اولین بار در طول خدمت زمینی‌اش آموزش داد تأثیر بگذارند.

نویسنده / مترجم
مطالب مرتبط

چنانچه در خصوص این مقاله دیدگاه خاصی دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید

از ما حمایت کنید

ندای روز

اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، هرآنچه می‌خواهید، درخواست کنید که برآورده خواهد شد.
یوحنا 15: 7